Electronic Arts står bak noen av vår tids største spillsuksesser. I Norge er FIFA-spillene ekstremt populære.
Foto: Paul Sakuma / Ap/NTB ScanpixElectronic Arts (EA) «Star Wars: The Old Republic» er en av de største lanseringene av et online rollespill de siste 10 årene.
Nå raser en konservativ kristen gruppe kalt Family Research Council (FRC) mot spillgiganten. Det har seg nemlig slik at man i spillet kan velge å være homofil, lesbisk eller transseksuell.
FRC oppfordrer medlemmene sine til å velge riktig side av «Kraften», og skriver på sin side at Star Wars-spillerne allerede har valgt «Den Mørke Siden».
– Husk Sodoma!
Flere tusen hatbrev har blitt rettet mot enkeltpersoner høyt oppe i EA-systemet. I et av brevene blir EA bedt på det sterkeste «å ikke ta med slikt innhold i spillene som kan påvirke barn».
– Husk Sodoma, avslutter skribenten på dramatisk vis.
Kommunikasjonssjef Jeff Brown i EA kan ikke skjønne hvordan noen kan bli sjokkert over innholdet i spillene.
– Alle EA-spill blir nøye gjennomgått av Entertainment Software Rating Board (et amerikansk selskap som har ansvar for å sette aldersgrenser på videospill, journ.anm.), så det er vanskelig å skjønne at noen blir overrasket av innholdet i spillene, sier Brown.
– Dette er et PR-stunt
Flere store medier har trukket konklusjonen at dette er et PR-stunt fra EAs side. Altså et bevisst forsøk på å få antihomofile til å rase, for igjen å få støtte fra en langt større gruppe motstandere av anti-homofile.
Matt Kane er underholdning- og mediedirektør for mediemonitororganisasjonen Gay & Lesbian Alliance Against Defamation. Han avblåser dette som en PR-kampanje.
– Dette tegner seg i et mønster der lignende ting har skjedd med Anti-LGBT (lesbian, gay, bisexual, and transgender)-kampanjer. En gruppe går til angrep på våre allierte, og vi får massiv støtte fra en mye større gruppe mennesker, sier Kane til Games Industry International.
Direktøren nevner flere andre gigantiske selskaper som har gjort det samme. Blant annet den norgesaktuelle kaffekjeden Starbucks.
– Starbucks har gjorde noe av det samme da de meldte at de støttet ekteskap mellom homofile. 25 000 mennesker skrev under på «Dump Starbucks»-kampanjen, mens 600 000 skrev under på «Takk Starbucks»-kampanjen, forteller Kane.
– Denne historien har vi sett før, og den begynner å bli gammel, sier han.
Kane spekulerer i at denne kampanjen kommer i kjølevannet av en pris EA nettopp vant. En pris de kanskje helst ville vært foruten.
Kåret til USAs verste selskap
Nylig ble EA kåret til det mest hatede selskapet i USA på nettstedet The Consumerist.
Nettstedet har satt opp de verste selskapene i et turneringsspill, der EA til slutt vant klart mot Bank of America.
Over 250 000 stemte frem spillselskapet, som vant med 64 prosent av stemmene.
Grunnen til brakseieren skal være at EA tar betalt for utallige mer eller mindre nødvendige tilleggspakker og oppgraderinger av spill.
– I flere år har musikk og film blitt billigere, samtidig som man får mer og mer tilleggsmateriale og innhold blir enklere å få tak i. Spill, på den andre siden, blir fortsatt priset som føresklasses varer, skriver The Consumerist.