Hvert år feirer norsk musikkbransje seg selv. I år er bandet Datarock en av mange artister som kan motta det som har status som Norges fremste musikkpris. Men, en Spellemann på hylla betyr ikke særlig mye for platesalget.
– Det er vanskelig å si om det betyr noen ting i det hele tatt, sier Frank Bakke i plateselskapet Bonnier Amigo.
Ingen langtidseffekt
Han får støtte fra en en rekke andre store plateselskap i Norge. Spellemann er mer en bransjefest enn en prisutdeling med kommersiell effekt.
– I tidligere år har vi sett at det har vært et lite blaff, men ingen langtidseffekt. Man blir ikke nummer 1 på VG-lista av å få Spellemannprisen, sier Bakke.
I helgen skal en rekke priser deles ut til norske artister. Men de som selger musikk forventer ikke noe særlig mer salg av de nominerte. Selv om det akkurat i år finnes unntak.
– Jon Olav Nilsen og gjengen er de jeg føler har størst potensiale i forhold til salg per i dag, sier produktsjef Morten Lund i Platekompaniet.
Spellemann er bakpå
Flere av plateselskapene NRK har snakket med, forklarer det manglende salgseffekten med at Spellemann er litt bakpå. I andre land deles prisene ut til ferske varer.
På
i Storbritannia opptrer artistene gjerne med sin neste singel på showet. Her hjemme er som oftest platene ferdig solgt og ute av VG-lista når Spellemannshowet går.– Det er som regel ett år gamle skiver, og baseres på det som skjedde i fjor, sier Frank Bakke.
Å opptre på Skavlan betyr mer
Likevel finnes det flere eksempler på artister som har hatt effekt av å vinne Spellemannpris. Hos plateselskapet Smalltown Supersound har de merket seg at artisten Thom Hell har fått mye igjen for de prisene han har fått.
Joakim Haugland i Smalltown Supersound tror Spellemannprisen har en viss effekt på lang sikt.
– Jeg oppfatter at man får lettere innpass i media, derfor vil jeg si at Spellemannprisen betyr noe, sier han.
Men det som virkelig betyr noe for platesalget i Norge er gode anmeldelser, medieomtale og - ifølge Haugland - en opptreden på Skavlan.
- Les også:
- Les også: