Redd Barna er en av mange organisasjoner som bruker Twitter og Facebook ivrig og mener det gir gode resultater.
Markedssjef i Redd barna Tove Hauge ser et stort engasjement for Haiti på nettsteder som Facebook og Twitter.
– Det vi opplever som nytt nå er at mange bidrar på den måten. De føler de bidrar mer enn å bare gi penger ved at de også sprer budskapet og ber folk om å støtte Redd barna, sier Hauge.
Effektiv kanal
SMS-aksjoner og bruk av Facebook og Twitter har vist seg å være en effektiv kanal for å mobilisere. Menge nordmenn engasjerer seg via nettet. Det har fått både
, og Røde Kors til å satse på sosiale medier.– Nå er vi i en fase hvor sosiale medier blir en viktig platform til å skaffe inntekter. Kanskje ikke direkte, men ved å engasjere mennesker i forhold til at vi gir de informasjon og de har mulighet til å komme med tilbakemelding, sier
markedssjef i Røde Kors, Bernt Apeland.
Han merker stor interesse for Røde Kors sin facebook-gruppe. 20000 følger med på oppdateringene fra organisasjonen fra Haiti. Generalsekretær Børge Brende twitrer jevnlig.
– Jeg tror vi klarer å bringe giveren, medlemmene og tilhengerne vår nærmere de hjelpeaksjonene vi nå gjennomfører.
Sosiale medier har mye av æren
Tilsammen har Røde Kors, Redd Barna og Kirkens Nødhjelp samlet inn 28 millioner kroner så langt. Tove Hauge tror de sosiale mediene skal ha mye av æren for at oppmerksomheten rundt Haiti er så stor - og for at det er samlet inn så mye penger så fort og for at oppmerksomheten rundt Haiti er så stor.
– Særlig når man ser tunge ting på TV og synes det er grusomt det som har skjedd. Jeg tror det er to ting som skjer. For det første har du lyst til å bidra selv, men du har også lyst til å bidra ved å gjøre naboen eller kameraten din oppmerksom på at de burde gjøre det samme.