Hopp til innhold

Rapporterer fra Haiti uten filter

- Sosiale medier bidrar til å gi folk en sterkere opplevelse av naturkatastrofen på Haiti, men det stilles stadig høyere krav til siling av informasjon, mener medieforsker Petter Bae Brandtzæg ved Sintef.

Petter Bae Brandtzæg

Medieforsker Petter Bae Brandtzæg ved Sintef.

Foto: NRK

Google trends viser at «Haiti News» i skrivende stund er det mest populære søket i Google, og Youtube har så langt rundt 3000 videoer fra hendelsen.

Et søk på #Haiti på Twitter vitner om det enorme engasjementet blant nettbrukere.

Folk legger ut bilder, informasjon, kommentarer og oppfordringer til å gi penger til hjelpearbeid. Informasjonsstrømmen virker nesten uendelig.

- Det dukker opp rundt 50 twitter-meldinger i halvminuttet, sier medieforsker Petter Bae Brandtzæg ved Sintef.

Han mener den enorme informasjonsstrømmen på Internett er positiv for publikum, men at det ligger store utfordringer i å sile og kvalitetssikre informasjonen.

- Det stilles nye krav til journalister

Tsunamien var den første store naturkatastrofen hvor bloggerne kom på banen og rapporterte på linje med journalistene, men mye av informasjonen gikk gjennom en redaksjon.

- De siste tre-fire årene har det blitt en kraftig økning i bruken av sosiale medier, og informasjonen filtreres ikke av noen, sier Brandtzæg.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Han mener det er vanskelig i å sile informasjonen fra brukerskapte medier, særlig fra denne typen hendelser.

- Aviser benytter seg i stadig større grad av sosiale medier. Det er en kjemperessurs der ute, men informasjonen må filtreres gjennom en redaksjon der den brukes.

Les også: – Rapporterte om jordskjelv fra feil land

Han mener journalistenes rolle i fremtiden vil endre seg på grunn av dette.

- Journalisten får en ny rolle. Problemet er ikke å finne informasjon, men å finne kvalitet og godt filtrert informasjon, sier han.

Venter rekordstore donasjoner

Brandtzæg mener sosiale medier også er med på å krympe verden på en positiv måte. Informasjon er lett tilgjengelig, og hvem som helst kan bidra.

- Det man vil se er at vi antakelig kommer til å få inn voldsomt store pengebeløp i form av donasjoner, mye mer enn tidligere. Dette skyldes at folk tipser hverandre om hvordan man kan gi, og det er mye lettere å gi når du ser at mange andre i ditt nettverk bidrar, sier han.

Brandtzæg forklarer det med at en melding på Twitter er mye sterkere enn en annonse i avisa.

- Gjennom sosiale medier kan vi lese personlige vitnesbyrd og se at folk i ditt nettverk er engasjerte. Vi kommer mye nærmere katastrofen, og vi kan hjelpe bare ved et klikk, sier han.

Les også: Svindlere kan utnytte jordskjelvkatastrofen