Hopp til innhold

Språksterk i moro og alvor

Edmund Austigard brakdebuterte i 2005 med den humoristiske bygde- og årdalsodyseen "Krinsereglane". Nå foreligger en fortsettelse med tittelen "Solskinsbussen".

Solskinsbussen forside
Foto: forlaget

Å lage oppfølgere er ingen enkel oppgave. Vi har sett hvor vanskelig det kan være i filmens verden. I litteraturen er det heller ikke alltid slik at trilogien ber om realisering i første bind. Om Edmund Austigard hadde planlagt en oppfølger – eller flere? – da han debuterte med ”Krinsereglane” i 2005, aner jeg ikke. Den foreligger uansett nå – en frittstående oppfølger, som forlaget kaller ”Solskinsbussen”. Hverken lesere eller forfatter bør angre på dette.

Krig

I tid har ”Solskinsbussen” sitt ståsted fra høsten 1944 og utover: Den andre verdenskrigen har snart rast fra seg. Sytten år har gått siden mesteparten av familien Bønarflott forlot Årdal og Ryfylke til fordel for USA og Chicago. (For mer om bakgrunnen for dette; den store uretten storbondefamilien Himagarden og rettsvesenet begikk mot far Bønarflott, må jeg henvise til ”Krinsereglane”, dersom halvannen innledende side med ”dette har hendt” ikke føles tilstrekkelig). Den 19. september 1944 er nest yngste sønn Bønarflott på vei hjem til Ryfylke i et militært transportfly. Han er blitt løytnant, har fallskjerm på ryggen, men han har unndratt seg lederansvaret for den vesle troppen som snart skal droppes over hjemtraktene. Allerede ombord i flyet får denne ansvarsvegringen betydelige konsekvenser. Vår helt har i det hele tatt problemer med ansvar og beslutninger, en rød tråd i denne boken.

Alvor og moro

”Solskinsbussen” har tatt med seg den komikksprengte tonen fra ”Krinsereglane”. Leseren får med andre ord rikelig anledning til å more seg, så vel innenat som hørbart. Den siden av boken melder seg på allerede i det de fallskjermbårne skal lande i Ryfylke. De er solid ute av kurs og havner loddrett i svart blautmyr, som var de spett, og står bom fast. I og for seg vil komikken ingen ende ta i denne boken heller. Jeg leser allikevel et større og tyngre alvor inn i denne oppfølgeren. Så er det også større utfordringer, beslutninger og ansvarskrav den fremdeles unge løytnant Bønarflott stilles overfor. Skal han bestemme seg for å forlate Chicago og dra i krigen? For å slåss for eller mot hva? Og hvordan kan han, av alle, forventes å ta ansvaret for andre liv enn sitt eget. Når skal man egentlig skyte i en krig som den de er i? I et Årdal der tyskerne knapt tør vise seg og de eneste nazistene å snakke om er Himagarden senior og junior?

Beslutningsvegring?

Ikke helt overraskende, er det også i et austigardsk Årdal slike utfordringer unge menn vokser på. Og; urett er ikke noe det skal leves med. På det viset går det slik det må gå – til leserens tilfredshet. At forløpet går via en mengde krumspring, dramatikk og urkomikk, er en av bokens kvaliteter. Samtidig blir gliset i blant sittende litt fast hos denne leseren; kanskje fordi forfatteren, som sin protagonist, ikke helt våger å velge. I forfatterens tilfelle; mellom spøk og alvor.

Når alt dette er sagt, er det fint å registrere at Edmund Austigards selvfølgelige og særegne omgang med nynorsk språk, slik vi kjenner den fra ”Krinsereglane” og ”Taxi for B.A. Beckstrøm (...)”, ikke var noen tilfeldighet. At ”Solskinsbussen” pløyer dypere enn sistnevnte, er også bra.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters