Slik fraktes et av verdens dyreste malerier

Hver millimeter av bildet kontrolleres når «Skrik» fraktes til Louis Vuitton-museet i Paris. – Ingen håndterer bildet uten at vi er til stede, sier konservator Mie Mustad.

Edvard Munchs maleri skal stilles ut i Paris og ekstra sikkerhetstiltak settes inn når et verdens dyreste malerier fraktes bort fra Norge.

For første gang etter at Edvard Munchs «Skrik» ble stjålet i 2004, lånes det verdensberømte bildet ut til utlandet. Bildet stilles ut under åpningsutstillingen Les Clefs d'une passion (Nøklene til lidenskap) ved Louis Vuitton-museet i Paris.

– Bildet var lånt ut relativt hyppig før ranet. Nå er det første gang vi låner det ut etter at det kom tilbake i 2006. Det er veldig spesielt, forteller Inger Grimstad, leder for konserveringsavdelingen på Munchmuseet i Oslo.

Prosessene er mange og omfattende før kunstverket er klart for den franske hovedstaden.

– Vi sjekker malingslag og bunnmaterialet for ustabile områder eller endringer. Vi bruker mikroskop og lommelykt for å sjekke millimeter for millimeter. Det var noen løse fiber som papirkonservatoren limte fast, forklarer Mie Mustad, konservator.

Skader etter ranet

Da bildet ble stjålet i 2004, ble det påført betydelige skader.

– Den tydeligste skaden er en vannskjold nede i venstre hjørne. Vi har ikke funnet noen metode å behandle den, og derfor har vi latt den være som den er. Kanskje vi finner en måte en dag, sier Grimstad.

Høy sikkerhet

Bildet sjekkes også grundig ved ankomst i Paris, etter utstillingen er ferdig, og når bildet har returnert i Norge.

– Det er høy sikkerhet. Det er nøye planlagt alt som skal skje med dette bildet, helt til det returnerer i Norge. Ingen håndterer bildet uten at vi er til stede, så vi føler oss trygge sånn sett, forteller Mustad.

Brytes ned i sollys

– Vår største bekymring med «Skrik» er selve pappen som det er malt på. Den brytes ned ved eksponering av sollys. Vi ønsker ikke å belyse bildet mer enn 12 000 LUX-timer per år. Det tilsvarer kun tre utstillinger på tre år, sier lederen for konserveringsavdelingen.

Bildets ramme er skiftet, både av estetiske grunner, men også fordi de nå har fått montert en lysmåler for å registrere lyseksponering. I Paris stilles bildet ut i svak lyssetting.

– En av de tingene vi gjør for å forlenge tiden vi kan stille det ut, er å halvere lysmengden bildet stilles ut i. Da fordobler vi tiden, sier Grimstad.

Kulturstrøm

  • Gjellestadskipet bør bli i Halden

    Det nyoppdagede Gjellestadskipet" bør få sin utstillingsplass i hjembyen.
    Det mener ordfører i Halden, Thor Edquist. I går fortalte NRK at det nye Vikingtidsmuseumet som er planlagt bygd på Bygdøy i Oslo er tegnet for lite og at det ikke blir plass til "Gjellestadskipet" dersom det blir gravd frem

  • Fritt Ord-pris til Odd Isungset

    NRK-journalist Odd Isungset er tildelt Fritt Ords Honnørpris for sin undersøkende journalistikk i saken om attentatet på forlegger William Nygaard. Nylig avslørte Isungset at Kripos har siktet flere personer for drapsforsøket på Nygaard i 1993.

  • Museum oppdaget falske dokumenter

    Museum of the Bible i Washington, D.C. har oppdaget at fem av Dødehavsrullene som var utstilt i museet var falske, melder BBC. Rullene består av flere hundre bokruller med jødiske tekster, som skal være skrevet fra 250 år f.kr. - 90 e.kr, ifølge SNL.

    Arkivfoto: Dødehavsrullene på bibelmuseet i Washington
    Foto: SAUL LOEB / AFP/Scanpix

Flere kulturnyheter