Scenene ble klippet fra filmen, enten fordi de ble vurdert til å være for brutale eller for lange.
- Kan sees med nye øyne
Rainer Rother, lederen for Deutsche Kinematik, filmmuseet i Berlin, kaller funnet en sensasjonell oppdagelse. Han mener en av filmhistoriens viktigste filmer nå kan sees med nye øyne.
Filmen ”Metropolis” utspiller seg i en futuristisk storby og tar for seg en konflikt mellom arbeidere og utnyttende kapitalister. Da den ble laget var den en av de dyreste filmene som til da hadde blitt laget.
For komplisert for Amerika
Filmen ble kortet ned av det amerikanske selskapet Paramount Pictures, som mente filmen var for komplisert for det amerikanske markedet. Nedkortingen førte til en grov forenkling av filmens handling.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Den uklippede versjonen skal vissnok gi svar på hvorfor Maria, arbeidernes lederfigur, forveksles med sin robot-dobbeltgjenger. Spionen Schmale spiller en liten rolle i den versjonen vi har fått se til nå, men en betydelig birolle i originalen.
- Endelig kan denne figuren forstås, sier Rother til The Guardian.
En scene hvor barn reddes fra arbeidernes underjordiske verden skal også være mye mer dramatisk, og mye voldeligere, enn den klippede versjonen.
Dårlig forfatning
Den tyske avisen Die Zeit skriver at filmen ble sendt til Buenos Aires i 1928, på bestilling fra filmdistributøren Terra. Etter kort tid fikk kritikeren Manuel Pena Rodriquez hånd om filmrullene, og solgte de på 1960-tallet til Argentinas nasjonale kunstfond. En kopi ble sendt til det argentinske filmmuseet i 1992, men man forstod altså ikke viktigheten av de inntil nylig.
Helmut Possman, som leder Friedrich-Wilhelm Murnau Foundation, som eier rettighetene til filmen, sier til The Guardian at filmen vil bli vist til publikum etter omfattende restaurering. Filmen er nå svært oppskrapet.
- Dette materialet vil gi oss en ny forståelse av Fritz Langs mesterverk, sier Possman.
Det originale budskapet
Martin Köerber, som restaurerte den forrige versjonen av ”Metropolis” sier til Die Zeit at det ikke er noen katastrofe at filmrullene er i dårlig forfatning.
- Det spiller ingen rolle hva slag forfatning materialet er i. Det originale budskapet i filmen, alle dens mindre rollefigurer og små historier, er nå igjen håndgripelige for publikum.