Hopp til innhold

Russisk sang - en hit i Trondheim

Det var ikke Idol-audition men russisk religiøs sang som skapte kø under Olavsfestdagenes fjerde dag, skriver Randi Wenche Haugen.

Les også: Fra hemmelighet til folkefest

Alt om: Sommerens festivaler

Alt om: Olavsfestdagene

 

Olavsfestdagene - Middelaldermarkedet

300 METER KØ: Gjestene fra Russland er populære gjester i Trondheim og køen snodde seg langt ut fra Nidarosdomens inngangsdør (illustrasjonsfoto).

Foto: Alf Tore Bergsli / NRK

I går kveld fikk jeg hakeslepp da jeg skulle i Nidarosdomen. Køen var over 300 meter lang en halv time før konserten. Fra kirkedøren ut i Bispegata, videre rundt hjørnet og forbi det røde Waisenhuset. Det minnet om køen da Idol hadde prøvesynging. Men det folk ventet på var ikke å eksponere seg selv foran et kamera, men å høre russisk religiøs sang.

Moskvapatriarkatet

I Russland finnes et kor som bærer navnet Moskvapatriarkatets mannskor av St. Basil. Det består av 16 toppskolerte sangere. De har vært i Trondheim sju ganger og synger minst to konserter for stappfull kirke hver gang.

Fra dypet av den russiske sangkultur på den ortodokse kirkes grunn strømmer den mektige klangen fra dette mannskoret med et tonespenn fra det dypeste dype til det skinnende høye. De er levende ambassadører for den storslåtte tradisjonen innen russisk kirkesang og forteller at de er sterkt berørt av publikum i Trondheim som strømmer til konsertene deres år etter år.

Olavsfestdagene - Middelaldermarkedet

SAKRALT KONSERTLOKALE: Nidarosdomen fylles med mange religiøse toner under Olavsfestdagene.

Foto: Alf Tore Bergsli / NRK

I år er deres krefter slått sammen med Nidarosdomens Domkor for å synge Sergeij Rachmaninovs storverk "Vesper" - en midnattsmesse for kor og solister uten orkester. I "Vesper" setter Rachmaninov de gamle russiske melodiene inn i en vest-europeisk stemmeføring, og han rangerte selv dette stykket blant sine beste.

Sakral stemning

Jeg snakket med publikum som ventet, og mange hadde reist langveisfra for å høre både koret og verket. Nidarosdomen er majastetisk, og stappfull av folk blir det en helt spesiell stemning i katedralen. Domkoret stod under Rosevinduet i sine vinrøde kapper, russerne i sine sorte ortodokse drakter. Vestskipet var proppfullt og selv fikk jeg et sete lengst unna i østskipet.

Klangen blir litt fjerne så langt unna, men stemningen var til å ta og føle på. Mange satt med lukkede øyne, ingen hostet eller fiklet med sukkertøyposer.

Høygravid dirigent

Egentlig skulle russernes dirigent ledet konserten, men på en ukes varsel måtte domkorets Vivianne Sydnes overta og hun er høygravid.

Hvordan reagerte ortodokse russere på det?

Åpningskonsert i Nidarosdomen - Olavsfestdagene 2007

RØRENDE MUSIKK: Det russiske koret skapte en vegg av klang inne i Nidarosdomen (illustrasjonsfoto)

Foto: Wacek Kusnierczyk / Olavsfestdagene

Hun selv synes samarbeidet har gått supert til tross for ganske store språkproblemer som krevde tolk. Russerne tok hennes instruksjoner uten å mukke, og både kor og dirigent takket varmt for all uttalekorreksjon russerne delte med dem. Men da jeg i morges intervjuet de russiske sangerne kunne jeg ikke dy meg for å spørre dem om deres reaksjon på den høygravide dirigenten. De smilte varmt og sa at det var helt ok og skrøt av domkantor Vivianne Sydnes som dirigent. Men de innrømmet at de aldri hadde sett noe lignende, og at det nok ikke ville skjedd i Moskva.

En vegg av klang

De norske korsangerne var helt i hundre over opplevelsen det var å synge sammen med disse navngjetne russiske stemmene. Som en av dem sa det: - En vegg av klang som det bare var å legge seg inn i!

Og det klang rent og varmt i går kveld. Denne musikken er som balsam for sjelen, og publikum var tydelig rørt og beveget.

Konserten gjentas i kveld kl 22, og for alle rundt i Norges land: skru på NRK P2 Torsdag 2. august klokken 19.27.

Da kan dere også få høre Rachmaninovs "Vesper" fra Nidarosdomen og Olavsfestdagene.

 

Kulturstrøm

  • Regjeringen gir en million kroner til Rørosmartnan

    – Rørosregionen er en viktig region for Norge. En investering i kvalitet for investering for Rørosmartnan gir et godt bidrag. Sammen med det lokale næringslivet vil regjeringen bidra til at kulturhistorien og tradisjonene blir sikret på Røros og bevilge 1.000.000 kroner til Rørosmartnan, sier Jonas Gahr Støre.

    Støre var i vinter på besøk på Røros og åpnet arrangementet som første statsminister. Bidraget kommer I forbindelse med revidert nasjonalbudsjett, som legges fram 14. mai.

    – Dette er en merkedag for oss på Røros, og et viktig signal om at Rørosregionen er viktig også for hele Norge, sier ordfører Isak Veierud Busch (A).

    Støre på Rørosmartnan
    Foto: Statsministerens kontor
  • Regjeringa gir 300 millioner i satsing på lærebøker i papir

    – Starten på en tydelig markering av skrift og bøker, sier statsminister Jonas Gahr Støre.

    Pengene er øremerket fysiske bøker.

    – Forskning viser at elever lærer mer ved å lese fysiske bøker, sier kunnskapsminister, Kari Nessa Nordtun.

    Hun sier regjeringen nå tar grep for å snu dårlige lesetall.

    – For mye iPad, skjerm og for lite bøker har ikke vært bra for leselysta, sier statsministeren.

  • Eric Saade med palestinaskjerf i Eurovision-åpning

    Den svenske artisten Eric Saade sto på scenen med et palestinaskjerf knyttet rundt armen under sitt bidrag i åpningsshowet på Eurovision-semifinalen tirsdag kveld.

    Saade, som selv deltok i Eurovision i 2011, fremførte i likhet med to andre tidligere deltagere en låt. Under opptredenen hadde han en keffiyeh knyttet rundt hånden han holdt mikrofonen med.

    Han har tidligere sagt til Aftonbladet at han kun er med i åpningsnummeret som en protest mot at Israel får delta i konkurransen.

    Saades stunt skal bryte mot regelverket, og til Expressen skriver arrangøren EBU: «Vi beklager at Eric Saade valgte å kompromittere arrangementets ikke-politiske karakter».

    Sweden Eurovision Song Contest Semi-Final
    Foto: Martin Meissner / AP