Hopp til innhold

– Hverdagen likner et dataspill

Rannveig Revhaug har skrevet om en ung dame som lever livet som om det var et dataspill.

Rannveig Revhaug

Rannveig Revhaug debuterte med romanen 'IRL' på Flamme Forlag.

Foto: Privat

"IRL"

Tidligere i vår kom Rannveig Revhaugs debutroman, «IRL», som er en forkortelse for «In Real Life», ut på Flamme Forlag.

Fortell om debutboken din.
– «IRL» er en litterær mash-up der hverdagen likner et intrikat dataspill. Bokas hovedperson, Den unge damen, har satt omverdenens forventninger i vrangstrupen. Hun brøyter seg fram ved hjelp av ekstraliv og andre logiske og mindre logiske elementer fra ulike spillverdener. Bokomslaget illuderer Tetris-blokker, og kommer i fem forskjellige farger.

Fortell om din vei frem til å bli forfatter.
– Jeg begynte å skrive på boka mens jeg gikk på tekst- og skribentlinja ved Westerdals School of Communication. Der hadde jeg et skrivende fellesskap i klassen min, dyktige veiledere og lav terskel for å eksperimentere med ulike uttrykk. Det begynte ikke å svinge av teksten før jeg forkastet alle forsøk på å være flink og skrev akkurat dét jeg hadde lyst til å skrive, uten å prøve på noe som helst.

Hvordan føltes det da du fikk beskjed om at manuset var antatt?
– Det føltes fjernt og nært på samme tid. Etter møtet med forlaget gikk jeg på Rimi for å handle. Jeg møtte kjæresten min ved grønnsaksdisken, han sa jeg så uforholdsmessig glad ut. Jeg tenkte: «Nå skal det ut, jeg må få det ut, nå må jeg levere». Det var fredag, vi bestemte oss for kylling til middag. Jeg sa «dette blir en fin helg».

Hvem er dine litterære forbilder?
– Carl Frode Tiller, Maria Tryti Vennerød, Eugéne Ionesco.

Fortell om din siste store leseropplevelse.
– Min siste store skjønnlitterære leseropplevelse var Camus' «Den Fremmede». Følelsen varer lenge.

Mange drømmer om å bli forfattere. Hva er dine tips til forfatterspirer?
– Forskjellige tekster krever forskjellige tips, tror jeg. Generelt: Skriv. Del tekstene dine med noen, gjerne en med sammenfallende litterære preferanser. Be om innspill. Forhold deg til dem som innspill, ikke som ordre. Tør å feile. Vær ærlig.

En av fjorårets diktdebutant, Audun Mortensen, prøver å leve lengst mulig på bokhonoraret. Hva slags planer har du for ditt bokhonorar?
– Drømte om hoppeslott, men kjøpte meg en printer i stedet. Mindre sesong- og plassavhengig.

Hvilken forventninger har du til det å debutere?
– «IRL» kom ut i mars. Har ikke så mange forventninger lenger, mer en opplevelse av et slags kretsløp, at min jobb som skriver er over, nå er det leserens tur. For meg er det like absurd som det er takknemlig, at en leser skal tilbringe tid med mine ord, gjøre dem til sine.

Kulturstrøm

  • HBO bekrefter en tredje sesong av «House of the Dragon»

    «Game of Thrones»-spinoffserien «House of the Dragon» får en tredje sesong, bekrefter HBO.

    Med sesong 2 like om hjørnet slipper altså HBO nyheten om at de har fornyet for ytterligere en sesong av den kritikerroste fantasy-serien.

    – Vi kunne ikke vært mer henrykt for å fortsette historien om House Targaryen og for å se denne crewet skinne på nytt i en sesong tre, sier Francesca Orsi, leder for dramaserier og film ved HBO.

    Pressemeldingen sier ingenting om når innspillingen av tredje sesong starter eller når fansen kan forvente å få se det ferdige resultatet, som naturlig nok trolig blir en god stund til.

    (NTB)

  • Slående roman om kunstens politiske kraft

    – «Gjenferdet inn» får nesten slagside under vekten av detaljer og fortellinger som sakte og omstendelig vikles ut. Men gir du deg tid, får du et rystende bilde av prøvede palestineres erfaringer de siste åtti årene. Britisk-palestinske Isabella Hammad skriver om tilhørighet, om søster-relasjoner, om under­trykkelse og opprør. Når alt kommer til alt, skriver hun om kunstens betydning i livet, skriver litteraturkritiker Anne Cathrine Straume.

    Collage med bokomslaget til Gjernferdet Inn og et portrettbilde i svarthvit av forfatteren Isabella Hammad
    Terningkast 5 Bok

    «Rett inn i Palestina-konflikten»

    Anmeldelse: «Gjenferdet inn» av Isabella Hammad