Hopp til innhold

Programleder Selda om Anno: – Jeg hadde fått anfall

Å leve ti uker 300 år tilbake i tid er ikke noe for alle, hvert fall ikke for Anno-programleder Selda Ekiz.

Selda og deltakerne i Anno

I 10 uker har Selda Ekiz ledet denne gjengen gjennom ulike oppgaver, dueller og turneringer.

Foto: Julia Marie Naglestad / NRK

– Det overrasker meg hvor lite deltakerne savner teknologiske duppeditter, som jeg tror jeg hadde fått anfall av å bli fratatt, sier Selda.

Men selv om hun hadde fått teknologiabstinenser hvis hun var deltaker i programmet, er hun fortsatt med som programleder når sesong 2 starter i kveld.

– Det var utrolig moro å lage første sesong, jeg lærte masse og ville prøve det en gang til. Det er noe jeg ikke angrer på. Jeg får blant annet muligheten til å snakke med fascinerende historieeksperter, som alle lærer meg noe nytt, sier hun.

Altfor glad i hygiene

Hun forteller at hun også blir imponert over deltakerne som tilpasser seg et svært annerledes liv 300 år tilbake raskt. Og det er ikke bare teknologien hun hadde savnet om hun byttet plass med deltakerne

– Jeg er altfor glad i hygiene for å være med, i tillegg hadde jeg nok blitt fort irritert på de som snorker, sniker seg unna eller ikke bidrar.

Hvorfor bør man se på Annor?

– Hvis man er opptatt av hvorfor vi er som vi er i dag så burde man se på Anno. Eller hvis man vil se hvordan folk fra 2015 takler håndverk fra gamledager. Eller om man er veldig glad i å se en kort brunette skyte en muskett med øynene igjen, så får man muligheten til det også. Noe for alle og enhver med andre ord!

Ny by, ny tid

Unni Ødegård

Prosjektredaktør Unni Ødegård.

Foto: Julia Marie Nagelstad / NRK

I fjor var det Bergen, i år er det Fredrikstad. Prosjektredaktør for Anno, Unni Ødegaard, sier det er flere grunner til at valget falt på Fredrikstad i år.

– Fredrikstad har en spennende historie, og i 1721 var Fredrikstad en av Norges viktigste festningsbyer. Den store nordiske krigen er akkurat over, vi forteller historien om overgangen fra festingsby til sivil by, sier hun.

Deltakerne bodde og arbeidet på Isegran, som har gamlebyen på den ene siden og det moderne Fredrikstad på den andre.

– Byen har utallige flotte bevarte områder å filme i, og en svært historisk engasjert og kompetent befolkning! Vi har virkelig kunnet boltre oss I kunnskap og vakre locations, sier hun.

Se Anno på NRK1 kl. 20.05 i kveld!

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters