Jester har produsert og rappet på en haug norske hip hop-utgivelser. Han er nettopp ferdig med å produsere Gatas Parlament, og gikk sporenstreks over til å spille inn og gjøre ferdig sin egen skive.
- Jeg lager musikk over lang tid. Setter meg ikke ned i studio og lager en skive der og da. Jeg bruker en tid på å verpe. Det er et knippe materiale som jeg har jobba lenge med, forteller Jester (29).
Date
- Jeg lager beats og tekster uavhengig av hverandre. Så kommer følelsen av at denne beaten passer til teksten. Matcher de sammen etter hvert. Beats og tekst er på date en stund, finner ut om det funker. Om det ikke funker, gjør jeg små endringer, eller kanskje velger en ny beat. Musikken blir alltid laget tett opp mot teksten.
Jester gjør alt selv i studio. Mer uvanlig enn vanlig i dag, men det har en enkel historisk forklaring.
- Da jeg starta var det små kår. Da fantes det ingen produsenter. Alle sammen rappa, alle sammen produserte beats og alle sammen var DJer. Det kom an på hvem som fikk lånt seg utstyr.
Jester rapper på engelsk, men han har levert norske gjestevers til blant annet Pen Jakke, Uro og Apollo.
- Jeg har alltid rappa på engelsk. Det er engelsk som jeg liker best. Jeg er ikke så veldig opptatt av hvilket språk folk rapper på. Det er bare mest naturlig for meg å gjøre det på engelsk.
Jester og Ease ga ut en demo i 91 som Students of Lives. En rekke demoer fulgte før CD-debuten kom på samleskiva "Assorted Penguins: Igloo" i 1997. Debutalbumet "Science and Fiction" kom i 1998, utgitt på Jesters eget plateselskap RAR (Rhythm And Rhymes).
Toppmøte GP+2
I den siste tiden har norsk hip hop hatt toppmøte. Gatas Parlament har vært i Tee Studios og spilt inn "Holdning over Underholdning" som kommer i salg 1. mai på Rockefeller og 6. mai i Norge. Albumet er innspilt og produsert av Jester, og Tommy Tee har mikset. Et tett samarbeid mellom "gudfedrene" som har satt mye farge på norsk hip hop.
- Jeg har jobba med de lenge, første gangen var da vi gjorde to låter på "Slå Tilbake"-EPen i ’95. En stor del av grunnen til at det har tatt så lang tid, er at vi ikke er folk som lever av dette. Vi kasta masse låter som var blitt for gamle. Det er et par nye beats, og en del av det gamle materialet, forteller Jester som gjør spesiell flid på Gatas Parlament.
- Det er viktigere å finne en beat som bygger opp under teksten. Gatas har "konseptlåter", så det er mer prekært med dem enn mange andre.
Jester er medlem i crew’ene Femte Kolonne og Alarmclock Connection.
- Femte Kolonne er et rapcrew med dyktige folk. Alarmclock er en politisk konstellasjon. Noe av hip hop-greia er å ha et crew. En måte å være en gjeng kompiser og lage låter sammen.
Innovativ norsk hip hop får pepper
Jesters norske favoritter for tiden kommer også fra de crewene. Både DonMartin og Apollo har fått ufortjent hard medfart av presse og miljøet.
To svært bra plater fra to dyktige artister med egenart, mener Jester og gir sin heder.
- DonMartin er svært innovativ. Han lager tekster på en spesiell måte og rapper også på en helt egen måte. Her om dagen så jeg et gammelt klipp fra Bootleg TV fra 92 da han var i Conspiracy 2 Murda. Allerede den gangen var det svært innovativt og annerledes.
- Det samme er med Apollo også, han gjør ting på sin egen måte. Han er veldig bevisst på hva han vil ha. Og han har fått flinke folk til å ta hensyn til det. Det har blitt en veldig, veldig bra skive synes jeg. Og live er det ubestridt den beste norske rap-acten nå. Greia med liveband med dyktige musikere og samples sitter som..
Apollo gjør det han gjør, understreker Jester. Han driter i hva som er det siste nye på hip hop scenen. Han har en musikkfølelse som sitter dypt.
- Tommy er ubestridt den beste norske produsenten. Det han gjør holder en helt egen klasse, synes en ydmyk Jester.
Profil: Jester
Jester med venner; Jester & Jørg-1 (ø.v), Jester & DJ Tompa Terror (ø.h), Jester, Elling & DJ Tompa Terror (n.v) og Jester live @ 2xH (n.h)
Navn: Jester
Alder: 29
Favoritt vers/linje: Et eller annet fra den siste Masta Ace skiva.
Favoritt beats/lyd: Promoe “Government Music" (Produsert av Embee)
Beste gig noensinne: 1. mai i Moss for 3-4 år sida sammen med Spiro. Gatas Parlament spillte også. Jeg ble sjuk rett før vi skulle spille, men gikk på scenen allikevel. Det ble til en av de beste konsertminnene jeg har.
Ellers alle konsertene jeg spillte med Cheesy Snack.
Beste skive: "Fear Of A Black Planet" med Public Enemy. Eller "The Low End Theory" med A Tribe Called Quest
Beste låt: Paris "The Devil Made Me Do It"
Hører mest på nå: Roots Manuva "Run Come Save Me"
Favoritt DJ / Rapper / Vokalist: Akkurat nå? DJ Noize / Charlie 2na / Thomas Selvaag (Vokalist i Clark)
Favorittrappere i Norge: Son Of Light (TeeProd) og Shepperd (FunkShed)
Ønske samarbeidspartner: DonMartin.
Tidsmaskinen tar deg til: 1986 for å skaffe meg en videoversjon av Beat Street
Spesiell takk i miljøet går til: Tommy Tee
Den historien glemmer jeg aldri: Jeg var på Fløyen festivalen for å spille med Soulkitchen; Apollo, Definite, Whimsical, Fingern og en hævv av andre folk. Vi skulle spille to konserter, men den ene ble avlyst på grunn av regn!!!!!!! i Bergen!?!?
Den andre konserten gikk av stabelen med mer gjørme enn folk i teltet. Lyden var ikke helt på topp og det organisatoriske rundt konserten ellers var heeelt på trynet. Samtidig tror jeg festivalledelsen begynte å fatte at de kom til å gå no jævli underskudd og begynte å få panikk.
Etter konserten skulle vi spise, og Non Phixion skulle spille. Jeg hadde fått utdelt for få matbonger eller noe sånt, og slapp ikke inn i matsalen. Etter å ha krangla og nesten sloss med matansvarlig, Asle Kjøtthue eller noe sånt, Endte det med at jeg spiste grilla laks med festival funksjonærene på den andre sia av festivalområdet. Ikke rakk jeg å se Non Phixion heller. Etterpå nekta festivalen å gi oss andre ting vi hadde kontraktfesta at vi skulle få. Bare bråk, gjørme og dritt.