Hopp til innhold

Praktalteret i Gent

Fargene stråler, og detaljene er overveldende. Malerens glede over å skildre Guds skaperverk treffer alle som ser alteret i St. Bavo-katedralen. Og vi pirres av alterets mystikk og turbulente historie.

Et blikk inn til Genteralteret (1432)
Foto: Nina Skurtveit / NRK

Og skulle ikke det være nok, er det også knyttet usikkerhet rundt spørsmålet hvem av brødrene Jan (ca 1390 - 1441) og Hubert (ca 1370 - 1426) van Eyck som er mester for hva i alterets tilblivelse. Selvsagt måtte Kunstreisen stoppe i St. Bavo-katedralen og titte inn i det lille dåpskapellet der det store alteret (3,75 x 5,20 m) nå er plassert.

Turbulent historie

Alterets historie har vært turbulent siden det ble innviet i St. Bavo-katedralen i Gent i 1432. Verket ble malt på oppdrag av den rike Joost Vijdt og med plassering i et større gotisk kapell i ambulatoriet i St. Bavo-katedralen. Under reformasjonen på 1500-tallet ble det gjemt unna og flyttet flere ganger. Så kom Napoleon og tok deler av det med til Paris. Det ble solgt, noe havnet i Berlin, senere i slottet Neuschwanstein i Bayern.

Etter en omtumlet tilværelse er det fra 1986 flyttet til det lille dåpskapellet nederst i kirken der det nå står i all sin prakt, men uten den store omramningen det en gang hadde - og med et av panelene i kopi.

Alteret i detalj

I Kunstreisen går vi gjennom alterets ulike paneler. Her lenker vi til nettside om alteret. Billedprogrammet er nøye gjennomtenkt fra Jesus starter sin tilværelse som menneske på jorden når han kommer til Maria gjennom Bebudelsen på det lukkede alteret - til den store offerscenen på det åpne alterets midtbilde.

Hvem laget hva

På en latinsk innskrift på alterets tidligere predella (sokkel) antydes det at Hubert, Jans eldre bror er størst og Jan som en nummer to, noe som lenge skapte hodepine for kunsthistorikerne - ettersom ingenting er bevart av det Hubert måtte ha malt. Mens Jan derimot er en av de store flamske på sin tid. (Se forrige program!) Nå tror man imidlertid at "pictor" egentlig skal være "fictor" og at Hubert kan ha stått for den storslåtte rammen som engang var rundt altertavlen. En profesjon som den gang var høyere priset og verdsatt enn selve maleriet. Dette er diskusjoner du også hører om i Kunstreisen.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters