Og skulle ikke det være nok, er det også knyttet usikkerhet rundt spørsmålet hvem av brødrene Jan (ca 1390 - 1441) og Hubert (ca 1370 - 1426) van Eyck som er mester for hva i alterets tilblivelse. Selvsagt måtte Kunstreisen stoppe i St. Bavo-katedralen og titte inn i det lille dåpskapellet der det store alteret (3,75 x 5,20 m) nå er plassert.
Turbulent historie
Alterets historie har vært turbulent siden det ble innviet i St. Bavo-katedralen i Gent i 1432. Verket ble malt på oppdrag av den rike Joost Vijdt og med plassering i et større gotisk kapell i ambulatoriet i St. Bavo-katedralen. Under reformasjonen på 1500-tallet ble det gjemt unna og flyttet flere ganger. Så kom Napoleon og tok deler av det med til Paris. Det ble solgt, noe havnet i Berlin, senere i slottet Neuschwanstein i Bayern.
Etter en omtumlet tilværelse er det fra 1986 flyttet til det lille dåpskapellet nederst i kirken der det nå står i all sin prakt, men uten den store omramningen det en gang hadde - og med et av panelene i kopi.
Alteret i detalj
I Kunstreisen går vi gjennom alterets ulike paneler. Her lenker vi til
Billedprogrammet er nøye gjennomtenkt fra Jesus starter sin tilværelse som menneske på jorden når han kommer til Maria gjennom Bebudelsen på det lukkede alteret - til den store offerscenen på det åpne alterets midtbilde.Hvem laget hva
På en latinsk innskrift på alterets tidligere predella (sokkel) antydes det at Hubert, Jans eldre bror er størst og Jan som en nummer to, noe som lenge skapte hodepine for kunsthistorikerne - ettersom ingenting er bevart av det Hubert måtte ha malt. Mens Jan derimot er en av de store flamske på sin tid. (Se forrige program!) Nå tror man imidlertid at "pictor" egentlig skal være "fictor" og at Hubert kan ha stått for den storslåtte rammen som engang var rundt altertavlen. En profesjon som den gang var høyere priset og verdsatt enn selve maleriet. Dette er diskusjoner du også hører om i Kunstreisen.