Tracy Chevalier
Pike med perleøredobb
Aschehoug 2003
Oversatt av Ragnhild Eikeli
Hvite skyer er aldri bare hvite. De er grønne, grå, rosa, gule. Blikket vi registrerer omgivelsene våre med står sentralt i romanen "Pike med perleøredobb", som forteller om tjenestepiken Griet og den nederlandske maleren Jan Vermeer i Delft på midten av 1600-tallet.
Nederlands Mona Lisa
Forfatteren Tracy Chevalier skjøt gullfuglen med sin historie om Vermeers modell. Foto: Scanpix.
Utgangspunktet for romanen er det faktiske maleriet "Ung pike med turban", malt omkring 1665. Piken betrakter oss over venstre skulder med et åpent, uutgrunnelig blikk. Nederlands Mona Lisa, har noen kalt henne. Og det er denne pikens historie forfatteren Tracy Chevalier har diktet. Dette er fortellingen om tjenestepiken Griet og hennes sans for farger, en beretning om fattigdom og hardt arbeid, om familiebånd, sjalusi og kjærlighet.
Boken har truffet lesere verden over, og blir i løpet av året film, der Colin Firth etter sigende skal spille hovedrollen som Vermeer. Hva er det som gjør at denne historien når så bredt ut?
Mystikk fenger
Først og fremst er det portrettet av Griet. Det er hun selv som forteller, en ung pike fylt av ansvarsfølelse overfor foreldrene, ærbødighet overfor den store mesteren, men også av en stolthet som gjør at hun kan irettesette nesevise barn og innpåslitne beilere.
Dernest er det oppbyggingen av historien. Vi vet at det skal bli et maleri, men får underveis beskrevet alle farene som truer - det upassende ved at en tjenestejente portretteres, sjalusien fra malerens kone, mistroen fra familien. Boken blir dermed en slags thriller, der sterke og motstridende følelser beskrives i en nøktern, men ubønnhørlig beretning.
Romanen gir samtidig et bilde av Nederlands folkeliv, med torg og gater, huslige plikter, kroppslige savn, gleder eller plager - og ikke minst viser den avdempede fortellingen oss den store forskjellen mellom kvinne og mann, mellom rik og fattig, mellom protestanter og katolikker på midten av 1600-tallet.
Ukjent liv
Jan Vermeer (Johannes Vermeer van Delft) levde fra 1632 til 1675. Det finnes bare et trettitalls malerier vi med sikkerhet kan si er hans, de fleste interiører og portretter. Det biografiske materialet om ham er sparsommelig, og det har derfor vært fritt frem for forfatteren Chevalier til å la fantasien styre.
Flere av bihistoriene i romanen refererer til andre verk av maleren. Dermed kan vi lese romanen inn i flere bilder, og selv dikte med om modeller og interiører fra Vermeers kunst.
Romanen er en type bok som med sitt forsidebilde (Vermeers eget maleri) og sin forhistorie med oppnøstingen av en ukjent ung modell i verdenskunsten gir store løfter om mystikk, voldsomme følelser og forbudt kjærlighet. Men så får vi ikke den altoppslukende kjærlighetshistorien starten skulle tilsi. Mystikken bevares, lengselen etter gjenkjennelse gjennom kunsten forblir i leseren, og om det romantiske eventyret med den fattige piken og den rike læremesteren er svært så tydelig i perioder, klarer Chevalier å balansere historien pent.
"Pike med perleøredobb", som er oversatt av Ragnhild Eikeli, er en underholdningsroman, men ikke desto mindre en veldreid historie, spunnet over et velkjent maleri. Dessuten gir den appetitt på klassisk kunst.
Anne Cathrine Straume
Kulturnytt, NRK P2, 24. april 2003