Hopp til innhold

NRK Dagsrevyen felt i PFU for omstridt romfolk-reportasje

NRK ble dømt for brudd på god presseskikk for romfolk-reportasjen som ble sendt på Dagsrevyen i januar.

PFU

Pressens Faglige Utvalg dømte NRK for brudd på god presseskikk etter den omdiskuterte romfolk-reportasjen. Bildet er en skjermdump fra livestreamingen av møtet.

Foto: Journalisten/Ustream.tv

Dagsrevyens reportasje om rettssaken mot romfolk i Bergen tingrett ble i dag felt i Pressens Faglige Utvalg (PFU).

TV-reportasjen ble sendt i Lørdagsrevyen 12. januar, og førte til debatt og kritikk av NRK.

Reportasjen fortalte om en romkvinne som sitter fengslet i Norge for menneskehandel. Det kom ikke fram i reportasjen at den samme kvinnen også er dømt for menneskehandel og for medvirkning til voldtekt av sin egen datter.

NRK har tidligere beklaget reportasjen.

Alvorlige utelatelser

I uttalelsen fra Pressens Faglige Utvalg heter det at forenklinger og utelatelser som regel må til i nyhetsjournalistikk, og at det presseetiske derfor dreier seg om hva man velger å utelate og å fremstille, skriver Journalisten.

– Men fortellergrep som vinkling og dramaturgi må ikke gå på bekostning av etterrettelighet, ble det lest opp, og vist til Vær Varsom-plakatens punkter om å være kritisk i valg av kilder.

Utvalget mener alvorlighetsgraden ble forsterket av at utelatelsen sees på som en bevisst redaksjonell handling.

- Det må anses som en aktiv historieforfalskning, sier uttalelsen fra PFU.

Se PFU-møtet på Ustream.tv.

LES OGSÅ:

Identifiserte barn

PFU kritiserte også at NRK hadde gjort det mulig å gjenkjenne romkvinnens mindreårige datter.

PFU felte Dagsrevyens innslag for brudd på Vær-Varsom-plakatens
punkt om kildebruk og kontroll av opplysninger, saklighet og
omtanke, identifisering og konsekvenser som omtalen kan få for
barn.

LES OGSÅ:

Klaget inn tre ganger

18 saker var tirsdag oppe til behandling i Pressens Faglige Utvalg, og tre av disse klagene var rettet mot NRK.

NRK ble også klaget inn for reportasjen fra Kvalsund i Finnmark om korrupsjonsbeskyldninger innad i kommunen.

Utvalget mener ikke NRK har brutt god presseskikk for denne reportasjen.

Kulturstrøm

  • Israel viser fram nytt Eurovision-bidrag søndag

    Den israelske kringkasteren vil vise fram sitt nye Eurovision-bidrag i en TV-sending søndag kveld, dagen før Den europeiske kringkastingsunion sin frist.

    Det er fortsatt artisten Eden Golan som skal fremføre det nye bidraget, etter at EBU forkastet to tidligere låtforslag fra Israel.

    Tittelen er ifølge Jerusalem Post «Hurricane», og er baser på samme melodi som det forkastede forslaget «October Rain». Den israelske kringkasteren KAN sier den forteller «historien om en ung kvinne som overlever en personlig krise».

    (NTB)

  • Lofoting blir redaktør i Norges største lokalavis

    Mads Yngve Storvik fra Gravdal i Lofoten er ansatt som ny ansvarlig redaktør i Romerikes Blad. Det opplyser aviskonsernet Amedia i en pressemelding, ifølge NTB.

    – Jeg har bodd over 20 år på Skedsmokorset, og for meg er det en drømmejobb å bidra til at Romerikes Blad er den viktigste avisa for en befolkning i kraftig vekst, sier Storvik i pressemeldingen.

    Han har tidligere vært redaktør i NTB, sjefredaktør i Nationen og informasjonsdirektør i Posten Norge.

    Romerikes Blad regnes som landets største lokalavis med rundt 31.000 abonnenter, ifølge bransjenettstedet Medier24.

    Storvik tar over som leder i avisa etter Rune Bernhus som har vært konstituert i stillingen det siste året. Han begynner i jobben 1. mai.

    Mads Yngve Storvik, ny redaktør i Romerikes Blad.
    Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
  • Tidligere toppsjefer i Twitter saksøker Elon Musk

    Fire tidligere toppsjefer i Twitter har saksøkt Elon Musk for over 128 millioner dollar. De fire mener blant annet at Musk ikke har betalt dem sluttvederlag, melder Reuters.