- Nordmenn er faktisk blant de som har det største engasjementet. Det er flest stemmer i forhold til antall tv-seere i Norge, i forhold til alle andre Idol-land, forteller Bjarne Ljaastad som er informasjonssjef for Idol og TV2 til Musikknytt i NRK P1.
- Høyest snittforbruk
Per Kristian Andersen som er sjef for Djuice i Telenor, kan bekrefte dette.
- Ja, nordmenn er kanskje de største brukerne av sms i hele verden. Nordmenn har høyest snittforbruk av sms, i hvert fall i de vestlige land. Nordmenn er et folkeslag som liker veldig godt å sende tekstmeldinger til å kommunisere med.
Vi står trolig foran en av teleoperatørenes aller mest innbringende helger. Ikke bare er det finale i Idol, semifinale og finale i Eurosong – men også finale i realityserien Fagerstrand på TV2. Det er trolig bare Nyttårsaften som har større sms-tetthet.
Seks millioner hver dag
- I Norge sender vi over seks millioner tekstmeldinger hver eneste dag, så denne helgen kommer nok til å være en av de som topper seg, på grunn av disse tv-programmene.
Det er klart at TV2, NRK og Telenor tjener penger på folks sms-villighet. Men verken TV2 eller Telenor vil ut med noen konkrete inntektstall. Men andre tall kan de godt skryte av.
- Vi har hittil i denne Idolsesongen mottatt 4,8 millioner stemmer. Under finalen i fjor fikk vi inn 1.385.000 stemmer. Så det er klart at det blir litt penger av det, forteller Bjarne Ljaastad.
Tomme kontantkort?
- Men hvordan tror du det vil slå ut for Idol at det er så mange andre finaler samtidig?
- Jeg tror ikke det får så stor betydning for vår del. Idol kommer foran Eurosong-finalen på lørdag, så om folk har tømt kontantkortene sine når den tiden kommer, vet jeg ikke. Men folk er nok flinke til å vite hva de har til disposisjon.
- Dette er en gullgruve for de tv-partnerne som har disse konseptene. Det er jo de som lager tekstmeldingstjenestene og som tilbyr det til det norske folk gjennom sine tv-ruter. Men det er klart det drypper noe på Telenor i den sammenheng, sier Per Kristian Andersen i Djuice.