- Norge har investert så mye penger i dette fantastiske og vakre huset. Derfor bør det også svare til det 21. århundres smak og kultur, det kan ikke ha røtter i det 19. århundre som en del eldre operahus har. Så jeg tror det kommer til å bli en veldig moderne opera.
Det sier Paul Curran, Den Norske Operas nye kunstneriske leder. Den 42 år gamle skotten er liten, tett, og ser fremdeles sterk ut, flere år etter at karrieren som ballettdanser ble lagt på hylla. Det rødblonde oppsynet og de blå øynene lyser av vitalitet når han møter Musikkredaksjonen ved det lange, blankpolerte bordet i styrerommet på Youngstorget. Curran lover at operahuset i Bjørvika skal romme alt fra barokkopera til romantikk, samtidsmusikk og musikaler.
Salig blanding
- Jeg ville blitt gal av å leve på en diett av Wagner og Verdi. Jeg trenger Monteverdi, Rossini, Steven Sontheim, Puccini, Rimskij-Korsakoff og Sjostakovitsj. Balansen er det viktigste.
-Men hvordan skal du få Den Norske Operas solister og orkester til å gape over et så bredt stilistisk spekter?
- Jeg aner ikke! Men jeg har snakket med mange av de som er på huset, og jeg tror de gleder seg til utfordringen. Som publikummer ville jeg selv ikke kommet for å se bare Wagner og Rossini, jeg ønsker å se andre ting. Så det er en stor utfordring, men hvorfor skulle vi ellers gjøre dette?
Vil skape det fantastiske
Alt arbeidet ligger foran den nye operasjefen. Men standarden er allerede satt:
- Jeg tror på det fremragende. Det som er OK og gjennomsnittlig interesserer meg ikke i det hele tatt, og det utfordrer ingen. Som publikum ville jeg ikke betalt hundrevis av kroner for å se noe som bare er ”ok”- jeg vil ha en fantastisk kveld i operaen, jeg vil ha fantastisk musikk, en flott produksjon, og godt skuespill. En gjennomsnittsforestilling i den nye operaen skal være slik at når den er over skal publikum tenke: "Wow- jeg vil komme tilbake."
Et romantisk arbeidsjern
Den nye operasjefen har med sine 42 år ikke vært i gamet så lenge, men det virker som han har jobbet desto mer intenst. Foruten dansekarrieren har gutten fra den skotske arbeiderklassen rukket å regissere over 70 teater- og operaforestillinger. Hvilke forestillinger vi skal få se når han overtar det kunstneriske ansvaret etter Bjørn Simensen, vil han ikke røpe, men selv har han en hang til romantikk.
- Jeg vet ikke helt hvorfor, men i mitt hjerte er jeg nok en romantiker. Når jeg hører stykker som La Traviata, Il Trovatore og Parsifal, banker hjertet litt ekstra. Ellers er jeg glad i en del russisk opera, som Eugen Onegin, og særlig Rusalka av Dvorak. The invisible City of Kitezh av Rimskij-Korsakoff er også flott!
- People person
Hang til romantiske opera til tross, det vil nok ikke bli bare vakre blomsterarier med sukker på i Bjørvika. Curran vil fremheve tragiske menneskeskjebner ved å få frem det vakre i omgivelsene. Slik taler en proff sceneregissør. Og selv om han ikke har noen erfaring i å være operasjef, mener han at ved å være operaregissør har han skaffet seg masse erfaring i å være sjef.
- Jeg har vært operaregissør i 14-15 år i noen av verdens største operahus. Det er mange som sier at jeg ikke har nok erfaring til å lede et helt hus. De må gjerne forsøke å gjøre det jeg har gjort på La Scala, på operaen i Washington, The Metropolitan, vær så god! Denne jobben handler om å organisere mennesker, og det er det jeg gjør. Du må være en god menneskekjenner, og det tror jeg at jeg er.
Curran vet at han må få alle på laget til å tro på ham. Ellers kommer den snart seiledyktige operaen i Bjørvika ingen steder.
- Det eneste beviset blir hva jeg får utrettet: og det kan bare bli så bra som mine kolleger er. Vi må alle ta en sjanse og tro på hverandre.
Den Norske Opera i Bjørvika åpner 12. april 2008.