- I konkurranse med store utenlandske aktører som iTunes og Spotify er vi avhengig av å være best på norsk repertoar, sier Platekompaniets Rolf Presthus.
Han påpeker at det er mer lønnsomt for de internasjonale aktørene å satse på store internasjonale artister enn de norske, som har et mye mindre marked.
- Dersom norske artister skal få vist seg frem og få profilert sine utgivelser på en skikkelig måte, er det viktig at det finnes alternativer til de utenlandske aktørene, sier Presthus.
Les mer om musikknettsteder:
Mer på nett enn plate
Platesalget har de siste årene gått kraftig ned, mens nedlasting av musikk på nettet har økt.
I fjor brukte nordmenn 70 millioner mindre på cd-er enn året før. Nå opplever bransjen oppsigelser og konkurser, og mange legger skylden på pirat kopieringen fra nettet.
Les mer om musikkjøp på nett:
Les mer om musikkjøp på nett:
Unikt samarbeid
Platekompaniet har de siste ti årene vært markedsledere på salg av musikk i Norge. Djuice har løsninger for digitalt salg av musikk og er for tiden markedsledere på salg av musikk til mobiltelefon. Aspiro leverer løsninger for nedlasting og streaming av musikk til mobil og PC.
Aktørene skriver i en pressemelding at samarbeid mellom en teleoperatør, en teknisk leverandør og en tradisjonell platebutikkjede er unikt i Europa, og at det vil kunne tilby forbrukerne en bedre tjeneste enn de som finnes i dag. allerede finnes eksisterende i det digitale markedet.