Ny Helpdesk-sketsj klar!

I et kynisk forsøk på å melke Helpdesk-sketsjens suksess, har Rune og Øystein nå laget en oppfølger. For radioens Kveldsmat - og absolutt alle andre!

Rune Gokstad
Foto: Eirik Sivertsen / NRK

Se den nye Helpdesk-sketsjen her!

Se den originale Helpdesk-sketsjen her!

Øystein Bache og Rune Gokstads sketsj er forfattet av Knut Nærum og har i seks år levd et liv stadig nærmere NRKs evige arkivskuffer – før den helt uventet fikk fornyet liv og en global tilhengerskare på fildelingsnettstedet YouTube.

Etter at NRK la ut et  Kveldsnytt-intervju hvor Øystein måtte forklare sketsjens uventede suksess, bestemte gutta seg for å produsere en oppfølger. Sammen med Kari Slaatsveen i P1's Kveldsmat ble idéen hurtig realisert - som filmet radio!

- Dette kan både regnes som et initiativ for å markedsføre P1’s kveldsprogram Kveldsmat – og som et grådig rop om oppmerksomhet.

Rekordtempo

Rune Gokstad
Foto: Eirik Sivertsen / NRK

Den nye Helpdesk-sketsjen ble unnfanget en tirsdag og spilt inn og lagt ut neste dag. Det tok altså tretti timer fra idéen ble lansert til innslaget var avspillbart for hundrevis av millioner av potensielle publikummere.

- Skremmende på en fascinerende måte, sier en ettertenksom Rune Gokstad.

Rune har ikke noe spesielt forhold til YouTube selv, men fortroligheten øker i takt med hans egen nye status som nett-kjendis.

- Å få suksess via portaler som YouTube gir en økt kred blant ungdommen, og uttrykket ’Svær på YouTube’ er en ny greie.

Flyktig materie

Men nett-berømmelsen er en meget flyktig tilstand og verken Rune eller Øystein har sagt opp NRK-jobbene sine for å satse på en tilværelse som feterte nett-kjendiser.

- Vi har vurdert å spille inn sketsjen på engelsk for å hjelpe fremmedspråklige, men etter å ha hørt rykter om at en amatørgruppe i Thailand allerede har lagt ut sin thai-språklige versjon, er våre planer foreløpig lagt på is.

Framtidsplaner

Selv om YouTube neppe er et sted sted hvor man skal lansere kvalitetsstoff, er Nettet en unik og historisk ny publiseringskanal. NRK har nå fått en unik mulighet til å beskikke sitt YouTube-bo og treffe folk der de er. Rune har allerede bistått undrende brukere med info om innslaget.

- Det neste naturlige skrittet ville være å filme og legge ut på YouTube, det intervjuet som blir gjort i bakkant av at vi spilte inn en sketsj som en reaksjon på det intervjuet Øystein Bache ga til Kveldsnytt, fordi de hadde en sak på at Helpdesksketsjen var en YouTube-rakett..

Kalt ’Son of the Return of the Second Sequel of Helpdesk’?

Kulturstrøm

  • Skal samarbeide med Nasjonalmuseet

    Kathrine og Cecilie Fredriksen, døtrene til skipsreder John Fredriksen, har inngått et samarbeid med Nasjonalmuseet verdt flere hundre millioner kroner. De skal blant annet etablere en stor samling moderne kunst, skriver Aftenposten.

  • Ungt teater uten skjermdistanse

    – Det står bra til med teater for ungdom i Norge, mener NRKs teaterkritiker. Hun tar for seg to forestillinger om tabu, selvbilde og kvinnelig seksualitet som tar ungt publikum på alvor. Den ene i et nøkternt scenebilde med kun en avkledd skuespiller på scenen, «Dritt/La Merda» (bildet). Den andre i en overdådig scenografi der det ikke blir spart på noe som kunne ha referanser til romantikk, intimitet og sex, «Bare en våt munn». – Det er eksplisitt og avkledd, forestillinger som går rett inn i tematikk mange unge har en skjermdistanse til, sier Karen Frøsland Nystøyl. Hør anmeldelsene fra Heddadagene i Studio 2.

    Helga Guren i Dritt / La Merda
    Foto: Heddadagene/Rogaland Teater
  • Telenor må betale gigantgebyr

    Konkurranseklagenemnda har gitt Konkurransetilsynet fullt medhold i at Telenor har misbrukt sin dominerende stilling i det norske mobilmarkedet og opprettholder gebyret på 788 millioner kroner, som er det høyeste gebyret ilagt et foretak i Norge.