Hopp til innhold

NRK rydder sendeskjemaet for realitysatsing

14 deltakere blir tatt med 250 år tilbake i tid, til Bergen anno 1764. Der skal de leve som sine forfedre gjorde, og kjempe om å bli borger i byen. – Det er den største konkurransedrevne realitysatsingen i NRKs historie, sier Unni Ødegård.

Bilder av folk som levde på 1700-tallet
Foto: Ingvild Festervoll Melien / NRK

Unni Ødegård

Prosjektredaktør for Anno, Unni Ødegaard.

Foto: Julia Marie Nagelstad / NRK

«Anno» er et konkurransedrevet reality, der menneskers klassereise og byhistorien til Bergen står i fokus. Det blir NRKs største satsing på lang tid, og den skal sendes hele tre dager i uken i beste sendetid på hovedkanalen.

– Publikumsvanene er i stadig endring, og vi ønsker å brette ut dette prosjektet flere dager i uken for å gi publikum mulighet til å være me i det spennende 1700 talls-universet som vi har laget for dem, sier prosjektredaktør for «Anno», Unni Ødegård.

I programmet skal 14 deltakere, 7 menn og 7 kvinner, leve sammen i Bergen slik byen var i 1764. De starter på bunn av systemet, og skal jobber seg oppover gjennom å løse oppgaver og mestre håndverk. Gjennom turneringer og dueller ryker en etter en deltaker ut av konkurransen, og til slutt står det igjen en vinner, verdig et borgerbrev i byen.

At det ble nettopp Bergen er det mange grunner til.

– Det er mange flotte og historiske byer, og vi vurderte mange. Men Bergen på den tiden var nordens største by, og det startet med en våt drøm om å lage et program på den ikoniske bryggen i Bergen, forteller Ødegård.

– Et risikoprosjekt

NRK har i høst fått hard konkurranse av andre TV-kanaler, og særlig Farmen på TV har hatt rekordhøye seertall. Det er likevel ikke årsaken til at NRK nå henger seg på reality-bølgen

– Vi har ikke kastet oss rundt nå for å stå imot den tøffe konkurransen, for den kommer til å vedvare. Og det tar vi konsekvensene av, men Anno er en del av langsiktig planlegging.

Og med en så stor satsning, flere dager i uken og i beste sendetid, er fallhøyden for programmet stor.

– Det er et kostbart prosjekt som tar mye tid av sendeskjemaet, så det er et risikioprosjekt. Men jeg håper og tror publikum vil Anno og følge med på serien, sier Ødegård.

Helt nytt konsept

At Anno 1764 er et stort prosjekt er det ingen tvil om. Planleggingen av programmet startet allerede for tre år siden, før det tidligere i høst ble produsert av Strix og NRK Hordaland.

– Dette er ikke noe vi har kastet oss rundt med. Vi ønsket oss et stort prosjekt med lengre varighet, og det er et resultat av at vi ville fornye oss og kunne tilby publium større serier, sier Ødegård.

Selv om noen kanskje synes Anno kan minne om eksisterende programmer som Farmen, er det et helt nytt konsept.

– Anno er en helt ny tapning av realitysjangeren. Det har flere lag, og vi trekker trådene mye lenger. Det handler om hvorfor vi lever som vi gjør. Anno er et resultat av at vi ville fornye oss – vi ville gi publikum unike og nye TV-opplevelser, godt NRK-innhold, og vi ville gjøre realitysjangeren til vår helt egen, sier Ødegård.

Men publikum vil også få se situasjoner de er vant med i reality. De mellommenneskelige historiene, og alle slags følelser.

– Det skjer ting mellom mennesker som aldri har møtt hverandre før, og vi får se alle slags følelser, samarbeid, slit, fortvilelse og glede. Det er et knippe med folk som gir en utrolig dynamikk og sterke øyeblikk.

(Saken fortsetter etter videoen)

I Anno skal 14 deltakere leve 250 år tilbake i tid, i Bergen slik det var i år 1764.

Mye kunnskap på kort tid

Selda Ekiz

Programleder for Anno er Selda Ekiz

Foto: Gunnar Grønlund

Selda Ekiz, kjent fra «Newton» og «Barn ingen adgang», skal lede programmet. Hennes rolle er å guide deltakerne gjennom oppgavene de skal utføre, i tillegg til å selv oppdage 1700-tallet. Hvordan slukket man egentlig branner for 250 år siden, og hvordan fikk man borgerbrev, er bare noe av det hun skal lære bort til seerne.

– Jeg binder sammen det deltakerene gjør med hvordan det faktisk var å leve på 1700-tallet. Og hvordan vi lever livene våre i dag, og hvordan vi opplever nåtiden vår, er jo påvirket av det som har skjedd før. Og særlig 1700-tallet har påvirket oss, med den industrielle revolusjonen og opplsyningstida, sier hun.

Hun forteller at seerne kan vente seg deltakere som gjør alt for å klare og stige i gradene, og sammenligner det med de som starter «på gølvet» og med hardt arbeid jobber seg oppover i systemet.

– Anno handler om å måtte lære seg nye ting, og at kunnskap har makt. Vi kommer til å se folk mestre og prøve å lære seg kunnskap på veldig kort tid, som de ikke har vært borti før.

  • Anno har premiere på NRK1 1. januar

Kulturstrøm

  • Bruce Willis nekter for å ha solgt ansiktet

    Den amerikanske filmstjernen og actionhelten Bruce Willis nekter for at han har solgt rettighetene til ansiktet sitt til et selskap som lager deepfakes, skriver BBC.

    Deepfake betyr at et bilde eller video forfalskes ved at en persons ansikt plasseres på en annens kropp. Metoden blir brukt ved produksjon av blant annet falske nyheter og i pornobransjen.

    Agenten til Bruce Wiilis avviser at noen slik avtale er inngått.

  • Justisministaren bruker Tiktok uten å spørre om råd

    Justisminister Emilie Enger Mehl har ikkje spurt norske tryggingsstyresmakter om råd før ho tok i bruk den kinesiske appen TikTok i september. Fleire ekspertar advarer om at appen er eit datainnsamlingsverktøy som vidaresender informasjon til Kina.

    Førsteamanuensis i informasjonssikkerheit ved NTNU, Gaute Bjørklund Wangen ved NTNU meiner mehls bruker problematisk.

    – Det er veldig uheldig at ho ikkje tar eit meir aktivt grep og spør om råd. Det er snakk om justisministeren vår, som har ei sentral rolle i den digitale tryggleiken vår, seier Wangen til NRK.

  • Paris presenterer vårmoten

    Under moteuken i Paris er flere kolleksjoner med vårmote presentert. Bildet viser et snasent forslag fra moteskaperen Comme des Garcons.

    Moteuken i Paris, Comme des Garcons vårkolleksjon for 2023
    Foto: GEOFFROY VAN DER HASSELT / AFP