Ipsos gjennomfører hvert år en undersøkelse om hvilke bedrifter som har best omdømme i befolkningen.
– Totalt sett har NRK bare gått opp 1 prosentpoeng, men når det gjelder området «samfunnsansvar og moral» har NRK gått frem 5 prosentpoeng, sier Kristin Pran, avdelingsleder i Public Affairs i Ipsos.
Undersøkelsen om omdømme er blitt gjort de siste 26 årene. Pran har bare tallene tilbake til 2011, men sier NRKs resultat er det beste bedriften har hatt.
Fornøyd kringkastingssjef
84 prosent krysset av på at de hadde totalt sett hadde et meget eller et ganske godt inntrykk av NRK. Det gleder kringkastingssjef i NRK, Thor Gjermund Eriksen.
– Det tyder jo på at folk har tillit til oss. Jeg sier ganske ofte at omdømmet er på en måte NRKs mor. Vi er helt avhengige av godt omdømme og stor tillit.
Har store resursser
Sjefredaktør i Nettavisen, Gunnar Stavrum, sier det er viktig for NRK å ha et godt omdømme, men at det alltid er et tveegget sverd når det kommer til mediebedrifter.
– Det kan godt tenkes at en kontroversiell mediebedrift som gjør viktig journalistikk som ikke er så populær, også får dårlig omdømme. Så får man et for godt omdømme, kan det være at man er for lite kritisk, sier han.
– Fortjener NRK å komme øverst på denne listen?
– Det er jo kjent fra før at NRK har høy «standing» hos folk. Jeg tror det kommer dels av at NRK har store resursser - vi bruker nesten 6 milliarder på NRK i året. Det andre er at NRK ikke har hatt veldig store negative skandaler heller det siste året, sier han.
Stavrum påpeker at mange bruker mye tid på NRK og at det er en lang tradisjon med mediehuset som rikskringkaster.
– Det er veldig positivt for NRK at de har et godt omdømme, understreker han.
Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen er ikke enig i at det gode omdømmet skyldes mindre kritisk journalistikk.
– Det er aldri et problem å ha godt omdømme for NRK! Dette handler ikke om at vi ikke skal være kontroversielle, våge å utfordre, eller drive gravende journalistikk. Det handler om at vi er til å stole på, at det er sant det vi bringer fram, at vi er relevante og at vi har høy tillit. Det vil være å undervurdere publikum å tro at veien til godt omdømme er tannløshet.
Nødvendig med tillit i befolkningen
Elizabeth Hartmann er rådgiver i Siste Skrik kommunikasjonsbyrå. Hun sier det er avgjørende at NRK som allmennkringkaster har tillit i befolkningen.
– For NRK er det helt avgjørende å ha troverdighet totalt sett, men ikke minst innen området samfunnsansvar og moral, fordi NRK er Norges viktigste nyhetsformidler.
De 95 største bedriftene i Norge er med i kåringen. Bak NRKs førsteplass ligger Tine. Så kommer Vinmonopolet, Coop Norge og SAS. Alle har ligget høyt på listen de siste årene.
Neste mediebedrift på listen er TV2, de ligger på en åttendeplass, og har beveget seg ned fra femteplassen de hadde i fjor.
Hartmann sier NRKs posisjon er imponerende.
– Det at stort sett alle i Norge i dag stoler på NRK uansett kjønn, alder og bosted gjør at NRK innfrir på punktet om tillit, som er avgjørende for å kunne være en allmennkringkaster, sier hun.
– Ikke bare forsvarer NRK plassen fra tidligere, men styrker den og det er meget imponerende.
Her er bedriftene som kommer høyest ut på Ipsos' omdømmeundersøkelse:
- NRK
- Tine
- Vinmonopolet
- Coop Norge
- SAS
- Gjensidige Forsikring
- Jotun
- TV2
- Statoil
- Bama-Gruppen
- Norsk Tipping
- Aftenposten
- Volvo Personbiler Norge
- Color Line
- Findus Norge
- Norwegian
- Widerøe Flyveselskap
- Toyota Norge
- Norsk Gjenvinning
- TV Norge