Hopp til innhold

Vil slå Oslo Fashion Week sammen med København

Designere, innkjøpere og modeller strømmet til København for å delta på moteuken der. I kveld åpner Oslo Fashion Week, men ikke alle synes det er verdt å få med seg.

Veronica B. Vallenes

Veronica B. Vallenes var årets debutant i Oslo i 2010. Siden har hun prioritert København, noe mange andre norske designere også gjør.

Foto: Lien, Kyrre / NTB scanpix

Eivor Øvrebø

Eivor Øvrebø mener OFW mangler både penger og de riktige menneskene.

Foto: Elisabeth Tollisen / Team Modeller
Anne Christine Persson

Anne Christine Persson ser gjerne at norske designere kommer til København i stedet for Oslo.

Foto: Copenhagen Fashion Wekk
Modeller viser Stine Ladefogeds kreasjoner under moteuka i København.

Modeller viser Stine Ladefogeds kreasjoner under moteuka i København.

Foto: Unger Anthon / Ap
Klær fra Bruuns Bazaar vises på moteuka i København.

Klær fra Bruuns Bazaar vises på moteuka i København.

Foto: Andreas Beck / Afp
Barna skal også ha sitt. Barnemote på København Fashion Week.

Barna skal også ha sitt. Barnemote på København Fashion Week.

Foto: KELD NAVNTOFT / Afp

– Jeg tror ikke Oslo hadde lidd noen stor nød hvis Oslo Fashion Week (OFW) forsvant.

Det sier Eivor Øvrebø, leder for Team Models. Hun kjenner det norske motemiljøet godt etter mange år i bransjen, men hun er lite imponert over hovedstadens moteuke.

– Det er egentlig bare åpningsshowet som er verdt å få med seg. Ellers er det jo mest fester, og lite innhold, sier hun om det fem dager lange arrangementet.

– Ingen kjøper noe

Ifølge Øvrebø velger de fleste anerkjente designere bort den norske moteuken, enten for å delta på andre motemesser, eller for å kjøre egne presentasjoner.

– Noe av problemet med Oslo er at det nesten ikke er innkjøpere der. Det hjelper ikke å vise fram klær til en fullsatt sal når det ikke er noen der som er villige til å kjøpe det du har å selge.

Andre steder er det gjerne innkjøpere som sitter på den ettertraktede første raden rundt catwalken, mens Oslo lenge har vært preget av kjendiser som ikke nødvendigvis har så mye med mote å gjøre.

Nordmenn velger Danmark

Anne Christine Persson er utviklingsdirektør i København Fashion Week, og tar gledelig imot både norske designere, modeller og innkjøpere.

– Vi har i lang tid forsøkt å samle hele Skandinavia i København. Sammenlignet med de fire internasjonale moteukene er de skandinaviske moteukene for små til at det gir mening at det er en i hvert land, sier hun til NRK.no.

Anne Christine Persson mener de har et godt utgangspunkt for å representere alle tre landene.

– Vi forsøker å ha designere fra alle de skandinaviske land representert hos oss. I år er det ingen norske designere blant våre 45 show på catwalken, men vi har hatt det i tidligere år.

– Et samlet arrangement er enklere for alle

Persson mener at et samling av moteukene fra de tre skandinaviske hovedstedene ville gjort tilbudet bedre for alle involverte.

– Hvis man samler tingene blir det enklere for alle, både designere, innkjøpere, presse og besøkende.

En samlet skandinavisk moteuke ville også bidratt til at flere internasjonale navn hadde kommet til arrangementet, mener hun.

– Det handler om å utvikle en sterk merkevare som også blir lagt merke til ute i verden, og det har vi klart her i København.

Et felles arrangement

Leder for Oslo Fashion Week, Pål Vassbotn, er ikke enig i at moteukene bør slås sammen.

– Det er viktig å ha noe i hvert enkelt land, det bygger opp bransjen i landet, sier han til NRK.no.

Han forstår at København Fashion Week ønsker å slå sammen moteukene, men sier det blir som å slå hele Skandinavia sammen.

– Det er viktig for norske designere å ha en lokal forankring, sier Vassbotn.

Selv om OFW-sjefen ikke er interessert i å slå sammen moteukene, sier han at det har vært snakket om et felles arrangement for de skandinaviske moteukene.

– Det har vært snakket om en felles aktivitet hvor landene kan plukke ut de beste designerne og vise fram på en felles arena, sier han.


Størrelsesforskjell


At det er stor forskjell på størrelsen og tyngden på moteukene i Oslo og København, forklarer Vassbotn med at København har satset stort over lengre tid.

– København Fashion Week er et mye mer etablert arrangement, som det er satset mye penger på, både fra staten og andre, sier han.

I Danmark er tekstil en av de største eksportvarene, og mange designere er å se på moteukene. Vassbotn sier de norske designerene hadde druknet i mengden hvis de skulle slått seg sammen med Købenahavn.

Vassbotn skulle gjerne sett at Oslos moteuke ble større i omfang, men han sier det ikke er midler til det i Norge.

– Vi har heller ikke samme kultur for mote og design som de har i København, sier han.


– Mangler penger

Modellmamma Øvrebø er også tydelig på hva som er det største problemet i Oslo. De mangler penger.

– Arrangører av OFW, Pål Vassbotn, sliter med det økonomiske, og så lenge han ikke har nok midler får han heller ikke ordentlig sving på arrangementet. Her burde norske myndigheter bidratt, slik at man kunne fått til en god moteuke her til lands også.

Et bedre arrangement hadde flyttet oppmerksomhet over mot det faglige, noe Øvrebø hadde satt stor pris på.

– Det er selvsagt gøy med en bransjefest, men bransjen hadde klart seg godt uten også.

Kulturstrøm

  • Norsk politi er på plass i Malmö – kjem frå Oslo Politidistrikt

    Eurovision-veka i Malmö er i gang, og norsk politi er på plass.

    Politidirektoratet vil ikkje seie kor mange frå norsk politi som skal hjelpe svensk politi.

    – Vi går ikkje ut med det eksakte talet på personar som skal delta, men kan stadfeste at personellet kjem frå Oslo Politidistrikt som har god kompetanse på denne typen oppdrag, skriv seksjonssjef Torgeir Haugen i ein e-post til NRK.

    I Sverige er arrangementet sett på som ein «nationell särskild händelse», som betyr eit stort politioppbod frå heile Sverige og nabolanda.

    Det er vente store demonstrasjonar i byen denne veka.

  • Nintendo varsler ny konsoll i år

    Det japanske spillselskapet Nintendo varsler at arvtakeren til deres spillkonsoll Switch vil bli presentert innen utgangen av selskapets regnskapsår, melder nyhetsbyrået AFP.

    Nintendo Switch er selskapets mestselgende konsoll noensinne. I desember 2023 var det solgt 139 millioner eksemplarer på verdensbasis.