Apple satser stort på norske Anna of the North

Norske Anna of the North ble tatt på senga da hun fikk vite det: – De kunne velge hvem de ville, og så valgte de meg!

Anna of the North

JUBLER: Norske Anna of the North jubler over avtale med Apple.

Foto: Badtasteempire

Anna Lotterud fra Gjøvik er mest kjent som artisten Anna of the North. En morgen i mars oppdaget hun at Apple hadde valgt hennes låt «Dreamgirl» som lydspor i reklamefilmen for den nye Ipaden.

– Plutselig så jeg at noen av mine fans skrev på Twitter at Anna of the North er i den nye reklamen til Apple.

Hun forteller at når det gjelder Apple er alt hemmelig. Derfor hadde ikke teamet hennes i USA fått lov til å fortelle henne at Apple skulle bruke låten hennes i kampanjen som skal ut til hele verden.

Norske Anna of the North valgt ut til

SPENT: Anna of the North er spent på hvor mange nye fans hun kan få gjennom Apples kampanje.

Kunne valgt en superstjerne

– De kunne valgt akkurat hvem de ville i hele verden. Store artister, hvem som helst!

Kunne de tatt Lady Gaga, men så valgte de deg?

–Ja det er jeg sikker på, så lenge de betaler for det!

Anna Lotterud syns det er kult at de velger en litt mindre artist som de kan bygge opp, istedet for en stor stjerne.

Reklamekampanjen startet for noen uker siden, og nå klatrer «Dreamgirl» på listene verden over. Antall strømminger er mangedoblet på flere plattformer.

Netflix velger også Anna

Netflix-serien «Never have I ever» handler om ei amerikansk jente med indisk bakgrunn som vil ha sex med skolens kjekkeste gutt.

Bilde fra Netflix-serien Never have I ever

TOK MED ANNAS LÅT: Populær serie på Netflix har brukt en av Annas låter.

Foto: Netflix

Også her kom Anna igjennom et meget trangt nåløye da Netflix valgte å bruke hennes låt «Playing games» i serien, og det har også bidratt til å trekke publikum til Annas låter.

– Når du skal gi ut musikk må du ha talent for å lykkes. Men du skal også ha litt flaks, sier Anna.

Laget video selv

Videoen laget Anna da hun måtte sitte i korona-karantene alene og trengte noe morsomt å gjøre. Filming og redigering gjorde hun selv, for som hun sier - det er nye tider, man må lære seg nye ting.

Spennende uker

Anna jobber videre med nye låter og mens Apple nå ruller ut reklamen med Annas musikk over hele verden. Dette kan bli kjempestort eller kanskje bare sånn passe.

– Det er spennende! Til uka lanseres den i Mexico, Spania og Brasil, sier hun.

Anna vet godt at det er flere som har hatt et stort gjennombrudd på denne måten.

– Men vi får se. Uansett er det allerede nå mange flere som har begynt å søke meg opp på strømmetjenestene!

Kulturstrøm

  • Larry Kramer er død

    Den amerikanske dramatikaren, forfattaren og aktivisten Larry Kramer er død, opplyser ektemannen hans til New York Times. 84 år gamle Kramer døde onsdag av lungebetennelse. Han har mellom anna skrive teaterstykket «The Normal Heart».

    FILE PHOTO: AIDS activist and author Larry Kramer poses for a portrait in his apartment in New York
    Foto: Lucas Jackson / Reuters
  • Ein million for å syne Sabeltann

    Dyreparken i Kristiansand brukar ein million kroner på smitteverntiltak for å kunne tilby Kaptein Sabeltann-førestillingar for om lag 40.000 personar i løpet av juli. Dei vil tilby to førestillingar i dyreparken kvar kveld.