I daværende kulturminister Trond Giskes filmmelding i 2007 ble følgende målsetting presentert: Norsk film skal årlig trekke tre millioner publikummere, og ta 25 prosent av kinomarkedet.
Men filmbransjen har fortsatt ikke nådd dette målet - og det vil heller ikke nås i 2010.
– Ikke noe nederlag
Hittil i år har norsk film en markedsandel på 20,9 prosent av kinobesøket, og solgt rundt to millioner billetter. Det er dermed umulig at regjeringas mål vil bli nådd.
– Det er ikke noe nederlag ikke å nå dette målet. Det er et veldig høyt krav, men ikke urealistisk. Sammenlikna med andre europeiske land har vi i Norge en veldig god nasjonal andel av markedet, sier Leif Holst-Jensen, generalsekretær i Norske Film og TV produsenters forening.
– Større kommersiell appell
Både i 2008 og 2009 ble norske filmer sett av 2,6 millioner, hovedsakelig på grunn av «Max Manus», som var en braksuksess både hos kritikerne og hos publikum.
– Vi har sett hvert år siden «Veiviseren» at de filmene som produseres har vanskelig for å komme opp i høyt besøkstall. Skal vi nå målet satt opp av departementet må flere filmer få et besøk mellom 200.000 - 400.000, sier Lene Løken i bransjeorganisasjonen Film & Kino.
Hun mener norsk film har forbedringspotensial.
– For å få flere til kinosalene må vi lage filmer med større kommersiell appell og markedsføre dem bedre, sier hun.
Opprettholder målet
Regjeringa har nå ny kulturminister, men samme kulturpolitiske målsetting for filmbransjen.
– Så lenge vi ser at utviklinga i film-Norge er positiv, synes vi det er viktig å opprettholde et ambisiøst mål for norsk film, også når det gjelder publikumsoppslutning, sier statssekretær Lotte Grepp Knudsen i Kulturdepartementet (Ap).