– Ikke sett maken de siste 20 åra

Interessen for norsk barne-TV har ikke vært større på 20 år. Store vesteuropeiske aktører skal være på banen for å sikre seg «Kaptein Sabeltann» og «Julekongen».

Julekongen og Sabeltann var populære på TV-messa i Cannes

NRKs kommende julekalender, Julekongen, og Sabeltann var populære på TV-messa i Cannes

Foto: NRK

Hege Bakken Riise i Cannes
Foto: NRK

TV-folk fra hele verden er samlet i Cannes denne uken, der verdens største TV-messe MIPCOM går av stabelen.

MIP junior sparket det hele i gang lørdag, der verdens ny barne-TV-serier og formater ble presentert for bransjen.

Bente Sagplads, som er ansvarlig for programsalg i NRK, forteller om formidabel interesse for norsk barne-TV.

– I etterkant av MIP junior har to utenlandske innkjøpere kommet bort til meg og sagt at det vi presenterte for dem var det beste de så på messen i år. Det er utrolig gøy.

Kjøper uten å ha sett serien

Bente Skagplads og innkjøper under MIPCOM

I en uke sitter innkjøpere og selgere i 15-minutters møter der serier og formater pitches og diskuterer. Her er NRKs Bente Sagplads (t.h.) i samtale med en utenlandsk innkjøper.

Foto: Hege Bakken Riise / NRK

Det er særlig to serier som har fått de utenlandske innkjøperne til å bla frem sjekkheftene; «Kaptein Sabeltann» og NRKs nye julekalender «Julekongen». Sistnevnte vil sendes på NRK Super i desember.

– Akkurat det er ganske eksepsjonelt, for det betyr at den er kjøpt inn kun basert på beskrivelse av programmet og på første episode. Resten er jo ikke ferdig ennå, forklarer Sagplads.

Se klipp fra Julekongen her (artikkelen fortsetter nedenfor videoen.) :

Video Julekongen

Se klipp fra Julekongen, NRKs julekalender

De to seriene skal være vist frem for innkjøpere fra rundt 60 land. Tilbakemeldingene har vært såpass gode at mange allerede har bestemt seg for å kjøpe seriene.

– Det er vanskelig å si noe sikkert allerede nå, men jeg tror i alle fall seks av disse kommer til å kjøpe «Julekongen». Og det er bare dem som er mer eller mindre sikre.

– Det som er uvanlig er at dette er store vesteuropeiske aktører. Øst-Europa kjøper tradisjonelt sett produksjonene våre, men når Vest-Europa også kommer på banen, da snakker vi plutselig veldig store markeder og mange, mange seere.

Satser på dramaserier for de minste

Ifølge Sagplads har det ikke vært liknende interesse for norske barne-TV-serier på 20 år. Norge er i dag et av få land som produserer drama for små barn. Hovedsakelig satses det mest på animasjon for de aller minste.

– Å lage «live action» for barn nede i 3–8 år er slett ikke vanlig. NRK lager TV med, om og for barn, og det tror jeg er viktig.

Når seriene også går bra i utlandet, betyr det at norske barn kan glede seg over nye serier hjemme.

– Salg betyr penger i kassa for programavdelingen som har laget serien. Dermed får de tilført penger sånn at de kan utvikle og produsere nye serier, forklarer hun.

Superglad Supersjef

Det har vært en spesielt bra uke for NRK Super-sjef Nils Stokke. Mandag ble det kjent at tre av Supers serier er nominert til Emmy, og nå kjemper altså de utenlandske markedene om å få vise norske serier i sine respektive land.

– Vi ser at det har vært stor oppmerksomhet rundt produksjonene våre internasjonalt de siste årene. Ved å vinne priser, og ikke minst gjennom Emmy-nominasjonene har folk utenfor Norden fått øynene opp for nordisk produksjon og kanskje norsk produksjon spesielt. Det er gøy.

Stokke sier det ikke er et bevisst mål at seriene skal rate godt internasjonalt. NRK Super fokuserer på det norske markedet når de lager barne-TV.

– Vi prøver så godt som mulig å lage bra serier for norske barn, og vi har jobbet bevisst de siste årene med å styrke kvaliteten både produksjonsteknisk og fortellermessig. Vi vil lage historier som barn er opptatt av, og som engasjerer barn. Når vi knekker den koden i Norge, er det mulig vi treffer andre der ute også. Historiene er universelle og barndom kan være lik i Norge og i andre land. Tar vi norske barn på alvor, så kanskje vi treffer barn i Tyskland og USA samtidig.

Han vil ikke spekulere i de økonomiske konsekvensene av internasjonale salg ennå.

– Men når vi får nominasjoner, vinner priser, og solgt til utlandet så er det velig, veldig hyggelig. Det er en fjær hatten og det gir prestisje internt i NRK.

Kulturstrøm

  • Michelin-guiden presenteres i dag

    Mandag avsløres det hvilke norske restauranter som får en plass og beholder sine eventuelle stjerner i den nordiske Michelin-guiden. Oslo-restauranten Maemo har flest stjerner med sine tre. I Stavanger har Sabi Omakase og Re-Naa én stjerne hver.

  • Gode seertall for «Heimebane»

    Andre sesong av NRK-serien «Heimebane» hadde premiere søndag kveld, og totalt 643.000 fikk med seg den første episoden. Dette er høyere tall enn i fjor. Seerprosenten på 38 prosent også høyere enn for premieren på første sesong, og NRKs dramasjef Ivar Køhn er godt fornøyd.

    Heimebane sesong 2
    Foto: NRK