Flåmsbana løper ut fra Flåm. Den starter to meter over havet nede i dalen, og har siste stopp på Myrdal, 866 meter over havet. Banen er bare 20 kilometer lang, men har altså en høydeforskjell på 864 meter. Det gjør den til en av verdens bratteste publikumsjernbaner.
20 kilometer lang - tok 20 år å bygge
Banen har 20 tunneler og det tok "rallarne" 20 år å bygge banen. Hver "rallar" greide å grave ut 1 meter i måneden.
Flåmsbana slynger seg gjennom den vakre Flåmsdalen. Foto: NRK
Flåmsbana toger gjennom Norges kanskje mest dramatiske landskap. Over dype gjel, mens ville fosser farer ned langs dalsidene.
Turen opp til Myrdal tar en time, og et av de mest spektakulære stoppene underveis er ved Kjosfossen. Her kastes vannet ned en formidabel kløft og fosser videre under jernbaneplattformen. Plattformen er en perfekt scene for å beundre Kjosfossen.
Hulda i Kjosfossen
Hit, men ikke lenger kom Norge Rundt da vi var på tur. For tro det eller ei, da vi beundret fossen viste selveste huldra seg og danset for oss i fossen.
Huldra lokker fra Kjosfossen. Foto: NRK
- Kom, kom, lokket huldra. Programleder, produsent og lydmann la ut på tur. Opp gjennom lia, over knauser og myrer.
Vi møtte huldra, men mistet siste tog hjem. Det ble en lang spasertur tilbake til dalen med et underfundig smil om munnen, og gode minner i bagasjen.