Jens Harald Eilertsen har skrevet første bind av nordnorsk teaterhistorie
- Det handler om en forståelse av teater som opplevelsesform som bygger på både teaterhistorisk forskning og oppfatninger fra en rekke andre fagmiljøer. Hensikten har vært å sette fokus på noe så enkelt som "forsteinede" oppfatninger av teater som kunstnerisk, politisk og visuell kunstform, sier Jens Harald Eilertsen.
Teaterhistorien er gitt ut av Orkana forlag. Det er det første i sitt slag her i landet som skrives fra et
annet ståsted enn det som er nedfelt i den teaterhistoriske
forståelsesmodell fra de sentrale institusjoner, universitetsmiljøene.
Jens Harald Eilertsen, som straks er ute med det første av to bind, var informasjonsmedarbeider ved Hålogaland teater i 15 år fra 1984. Han fyller historien med anekdoter og lødige fortellinger i tillegg til de faktiske opplysningene om hva som skjedde, hvordan og av hvem.
Langt tilbake
Eilertsen trekker linjene helt tilbake til Hellas og setter historiske begivenheter i Moskva, Berlin, København og Norge inn i en sammenheng med teater. I tillegg til teksten har boken forskjellige registre, sammendrag og oversikter for at temaet boken tar opp skal bli seriøst behandlet og lett tilgjengelig.
I vår nære fortid er det byene Hammerfest og Tromsø som var sentra for teatervirksomheten i nord. Det var hit de turnerende teaterselskap ankom, men etter hvert kommer også Bodø, Svolvær, Narvik og Harstad inn på teaterkartet.
Fra "Ishavsfolk" - et stykke som ble populært i Tyskland under krigen
Etter 2. verdenskrig er hele landsdelen trukket inn i teateraktiviteter på et aller annet vis, forteller Eilertsen. Studio-teatret som utviklet seg i Oslo under 2. verdenskrig, gjorde sin første turné med båt i Nord-norge. (Her var blant andre Anne Cath Vestly med).
Borgerlige dramatiske selskaper holdt til i de to byene, Hammerfest og Tromsø. Senere gjestet reisende trupper og sterke personligheter den nordnorske landsdelen. Noen ganger kunne de slå seg ned opp mot et halvt år.
Første teater på dialekt
Ludovica Levy, Olaus Olsen, Hauk Aabel, Harald Otto og Hulda Garborg var sentrale teaterskikkelser rundt frigjøringen i 1905, også i nord. Landsdelen spiller også en viktig rolle i etableringen av Det Norske Teatret, ifølge Eilertsen.
Lars Berg var en ildsjel for teater i nord
I mellomkrigstida er det revyer og kabareter i Nord-norge og boka forteller historien om det første teaterstykket på tromsødialekt; "Ishavsfol", av Lars Hansen og Karl Holter som endte som storsuksess i Hitler-Tyskland like før 2. verdenskrig. "Ishavsfolk" var også det første stykket som ble oppført på dialekt på det nystartede norske teatret i Oslo i 1932.
Hålogaland Teaterselskap
Jack Fjeldstad ble teatersjef uten teater nordpå, og Anne-Marie Lorentzen spilte Nora i det hammerfestske dukkehjem oppsatt av Hammerfest Studiescene. Harstad Amatørteater reiste til Wasa og Oslo med sine teatersuksesser, og i Tromsø ble teatermiljøet profesjonalisert i Hålogaland Teaterselskap, som Lars Berg tok initiativet til.