Hopp til innhold

Nettkampanje samler overgrepsofre - usikker på effekten

De siste dagene har norske kvinner delt egne overgreps- og trakasseringshistorier i full offentlighet på Twitter. Men hva de oppnår i lengden er usikkert, mener eksperter.

Ida Aalen, rådgiver Netlife research

EFFEKTFULL: Medieviter og fagbokforfatter Ida Aalen mener kampanjen #jegharopplevd er effektfull og at initiativtakerne gjorde et godt valg i å starte emneknaggen med «jeg», slik at folk kunne dele sine personlige historier.

Foto: Anne Cecilie / NRK

Cecilie Staude

Dette viser at man ikke trenger store ressurser for å vekke oppmerksomhet og engasjement på sosiale medier, sier Cecilie Staude, høyskolelektor ved Institutt for markedsføring ved BI.

Foto: BI

Hva skjer etter at #jegharopplevd ikke lenger er trending på Twitter, når emneknaggen ikke er i bruk lenger og norske kvinner har delt utallige historier om overgrep, trakassering, diskriminering og urettferdighet?

– En kampanje som #jegharopplevd er karakteristisk for det Twitter er – et samtidsmedium. Ting oppstår og så dør det ut, sier Halvdan Haugsbakken, stipendiat ved institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU.

Det store og ubesvarte spørsmålet er om oppmerksomheten i den digitale verdenen kaster av seg noen effekt i den virkelige verden.

– Det kommer an på hvem som tar saken videre i andre sosiale og tradisjonelle medier.

Han får støtte fra Cecilie Staude, høyskolelektor ved BI.

– Det du kan oppnå er oppmerksomhet og engasjement. Da er det stor sannsynlighet for at tradisjonelle medier kaster seg på og du får et mediesamspill som gjør at man når veldig bredt ut til folk.

Laster Twitter-innhold

– Ikke som vanlig aktivisme

Ida Aalen, medieviter med fordypning i sosiale medier, mener det er vanskelig å sammenligne #jegharopplevd med andre kampanjer på Twitter, eksempelvis #bringbackourgirls, #Gamergate og #stopkony.

Og at man heller ikke bør sammenligne mobiliseringen på Twitter med vanlig aktivisme.

– Ofte ser man på nettaktivisme som en parallell til tradisjonell aktivisme. Det er lett å glemme at før man kan oppnå noe som helst, så må folk som er enige samles rundt en sak. De får utviklet et språk, argumenter og et fellesskap.

Nettopp dét er det som har skjedd nå, mener Aalen. Hun tror kampanjen gjør at feminisme blir noe nært, ikke noe abstrakt, og at det er enklere for kvinner å dele historier om trakassering.

– I motsetning til kampanjen mot reservasjonsretten, hvor målet var å få stoppet en lovendring, så har ikke denne kampanjen ett konkret mål. Det handler om holdninger og bevissthet, sier Aalen, som ikke tviler på at Fett har fått til det de ønsket – å sette trakassering mot kvinner på dagsorden.

– Du kan ikke fortelle folk hva de skal tenke, men du kan påvirke hva de skal tenke noe om. Nå som media dekker det blir problemstillingen synlig for folk som ikke nødvendigvis er på Twitter eller deltar i debatten på sosiale medier.

Laster Twitter-innhold

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters