– Vårsesongen har vært fantastisk, sier Nationaltheatrets kommunikasjonssjef Ida Margreta Halvorsen.
Så langt i år har 111.000 publikummere besøkt teateret, 10.000 flere enn på samme tid i fjor.
– I 2015 hadde vi en «all time high» med en besøksrekord på 260.000 totalt for året. Første halvår i år ligger til en ti prosent vekst sammenlignet med første halvår i fjor. Det er vi skikkelig fornøyd med, sier Halvorsen.
Flere rekordtall
Mens teatrene i fjor samlet sett opplevde en publikumsvekst, har det mellom 2012 og 2014 vært stadig færre i salen på de norske teatrene, ifølge Norsk teater og orkesterforening.
Denne våren rapporter Trøndelag Teater om nedgang i billettsalget, mens Den Nasjonale Scene forteller om en svak økning. Det Norske Teatret forteller om en vekst på 10,8 prosent, noe som ifølge teatersjef Erik Ulfsby er historisk bra.
– 2015 var det beste året i teaterets historie. 2016 er med andre ord et historisk godt år for Det Norske Teateret, så langt, sier Ulfsby.
Også Riksteatret forteller om svært gode tall, og en vårsesong med rekordmange utsolgte forestillinger.
– Denne våren har vi opplevd en besøksvekst som er 28 prosent bedre enn en normalvår, skriver Mette Hægeland Blom, informasjonssjef ved Riksteatret, til NRK.
Nøkkelen til suksess
SUKSESS: Forestillingen «Ricard III» med Kåre Conradi i hovedrollen var en publikumssuksess.
Foto: Øyvind Eide / NationaltheatretForestillingen «Ricard III» er en av flere oppsetninger ved Nationaltheatret som høstet gode kritikker i vår, blant annet av teateranmelder Karen Frøsland Nystøyl.
Hun mener årsaken til Nationaltheatrets kraftig publikumsvekst er smarte programvalg.
– Nationaltheatret har satt opp «Martyrer» som handler om kristenfundamentalisme og skapte masse debatt, både i sosiale medier og i aviser. De har hatt Liv Ullmanns regi på sitt aller siste stykke, og de har satt opp «Karsten og Petra» som barneteater, noe alle småbarnsforeldre vil ta med barna sine for å se, sier Nystøl.
Også Halvorsen mener at sterk scenekunst er utgangspunktet for et godt besøk.
– Vi jobber beinhardt med engasjerende formidling på publikums premisser. Vi åpner huset og forsøker å utvide opplevelsen og gi rom for mange ulike publikummere. Vi er ikke i mål, men lykkes bedre og bedre med å treffe bredt og godt, sier Halvorsen.
– Høsten avgjør
SKRYTER AV PROGRAMMET: Teateranmelder Karen Frøsland Nystøyl mener Nationaltheatret har gjort smarte valg.
Foto: NRKRekordvår til tross, ifølge teateranmelder Nystøyl er det høstsesongen som avgjør om 2016 kan måle seg med fjorårets rekordår.
– Høstsesongen er viktigere, for da mørkner det og folk går mye mer i teateret, sier hun.
På Nationaltheatret er de klare for en ny sesong, men sier at de ikke har rom for særlig mange flere publikumstopper.
– Vi har få timer i døgnet der vi faktisk kan spille teater for publikum, og det gjør at vi begynner å gå mot maksgrensen for hvor mye vi kan spille, sier Halvorsen.