Bachs Goldberg-variasjoner er
Richard Egarr fortalte om sitt forhold til Godbergvariasjonene i DOmkirken. Foto: Håkon Heggstad, NRK.
noe av det mest krevende en musiker kan gi seg i kast med. Onsdag kan du høre hvordan britiske Richard Egarr klarte seg når NRK sender opptak av søndagens konsert.
Mariakirkens intime kirkerom passet utmerket til Egarrs cembalospill. Goldberg-varisjonene (ca 1730) spenner over hele spekteret fra den ømmeste sang til sprudlende jubel. I underkant av 200 fremmøtte fikk oppleve hele dette mesterverkets indre dynamikk.
Egarr regnes i dag blant de beste cembalister. Han er klangmester fremfor noe, og frembringer sine myke linjer på et instrumentet som mange forbinder med harde strengeslag.
Matematikk
Cembalister verden over har enorm respekt for Bachs Goldbergvariasjoner. Bach lar en enkel melodi bli variert om og om igjen i stadig mer innviklede strukturer. Verket er forbløffende når vi går det etter i sømmene, fordi det er bygget opp etter strenge matematiske prinsipper og formler. Heldigvis slipper lytteren å finregne på dette underveis.
For å mestre dette stykket kreves en teknikk uten sidestykke i den barokke klaverlitteraturen. Egarr har denne teknikken inne, men evner samtidig å formidle uten å blende oss med sin teknikk. Det han formidler er det sangbare og lyriske i denne musikken.
Ved et par anledninger strevde Egarr noe med de komplekse teksturene. Bach har ganske enkelt strukket cembaloens arkitektur til bristepunktet, noe Egarr fikk merke ved at hans fingre kom i veien for hverandre, selv om de spiller på hvert sitt klaviatur.
Hele konserten sendes på NRK Alltid Klassisk onsdag 26. mai kl 11.00.