Hopp til innhold

Nyttig oversikt over ny museumsarkitektur

”Museer i det 21. århundre” informerer greit, men går ikke i dybden.

Coop Himmelb(l)au, Musée des Confluences, Lyon, France

Utsnitt av verket: Coop Himmelb(l)au, Musée des Confluences, Lyon, France.

Foto: isochrom / vienna

Vår egen hjemlige museumssituasjon gjør Nasjonalmuseets utstilling av ny museumsarkitektur ekstra aktuell. I løpet av de neste 5-10 årene skal det etter planen bygges tre nye kunstmuseer i Oslo. I Bjørvika skal Oslo kommune bygget et nytt Munch-museeum, Nasjonalmuseet skal få sitt bygg på Vestbanen og det private Astrup Fearnley-museet har engasjert Renzo Piano til å tegne et nytt bygg på Tjuvholmen. Den internasjonale boomen for kunstmuseer får dermed sitt definitive nedslag også i Norge.

Diller Scofidio + Renfro

Utsnitt av verket: Diller Scofidio + Renfro. Eyebeam Museum of Art and Technology, New York, NY, USA.

Foto: Shigeru Ban Architects Europe with Jean de Gastines Architect, Artefactory

Bilbao-effekten

Det mye omtalte Guggenheim-museet i Bilbao som åpnet for ti år siden - tegnet av Frank O. Gehry - er det mest markante eksemplet på hvordan et museums- og kulturbygg kan bringe ny vekst og dynamikk til en by eller tilbakeliggende deler av en by. Noe som senere er blitt mange politikeres våte drøm. Den nye operaen i Bjørvika er tiltenkt noe av en slik rolle i utviklingen av Oslos sjøside. Museer i våre dager dreier seg om langt mer enn å gi befolkningen tilgang på kunst og kultur. Det dreier seg i like stor grad om konsum, opplevelseskultur og byutvikling.

Tendenser

Denne utstillingen presenterer et utvalg på rundt 25 museumsbygg som er bygget eller under bygging i Europa, USA, Australia og Japan, på denne siden av årtusenskiftet. I mangfoldet av prosjekter kan man skille ut noen hovedtendenser. Utstillingen presenterer flere eksempler på tilbygg og utvidelser av eksisterende museer som tilpasser seg og videreutvikler eksisterende arkitektur. Utvidelsen av Museum of Modern Art fra 2004 er et vellykket eksempel i så måte. Det pågående prosjektet for å knytte sammen de forskjellige museene som utgjør Berlins såkalte Museumsinsel, er et annet interessant eksempel.

Man finner også flere prosjekter som har noe av det samme spektakulære og ekspressive preget som Gehrys museum i Bilbao. Daniel Liebeskinds Denver Art Museum og Zaha Hadids museum for moderne kunst i Roma ligger i denne gaten. Man finner også museumsbyggeri som lener seg mer mot det klassisk avklarte eller minimalistiske. Et av de mest interessant prosjektene, som ikke helt lar seg plassere i slike båser, er franske Jean Nouvels Musée du quai Banly i Paris som åpnet for et par år siden. Det huser ikke-europeisk eller det som en gang ble forstått som primitiv kunst, fra Afrika, Oseania, Amerika og Asia. Det spesielle inkluderer bl.a. en bevisst bruk av et omkringliggende parkområde.

Zaha Hadid Architects, MAXXI - National Centre of Contemporary Arts, Rome, Italy

Utsnitt av verket: Zaha Hadid Architects, MAXXI - National Centre of Contemporary Arts, Rome, Italy.

Foto: Zaha Hadid Architects

En oversikt som ikke går i dybden

Utstillingen er produsert av noe som kaller seg Art Centre Basel. Det er en vandreutstilling som vises tretten forskjellige steder fra 2006-2112.

Forrige stasjon var Louisiana utenfor København. Utstillingen informerer på en grei og oversiktlig måte om nyere museumsbyggeri, men går ikke dypere inn i materien. Den kan allikevel gi noen referansepunkter for vår hjemlige museumsdebatt og kommer sånn sett til rett tid.

Kulturstrøm

  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters