Vår egen hjemlige museumssituasjon gjør Nasjonalmuseets utstilling av ny museumsarkitektur ekstra aktuell. I løpet av de neste 5-10 årene skal det etter planen bygges tre nye kunstmuseer i Oslo. I Bjørvika skal Oslo kommune bygget et nytt Munch-museeum, Nasjonalmuseet skal få sitt bygg på Vestbanen og det private Astrup Fearnley-museet har engasjert Renzo Piano til å tegne et nytt bygg på Tjuvholmen. Den internasjonale boomen for kunstmuseer får dermed sitt definitive nedslag også i Norge.
Bilbao-effekten
Det mye omtalte Guggenheim-museet i Bilbao som åpnet for ti år siden - tegnet av Frank O. Gehry - er det mest markante eksemplet på hvordan et museums- og kulturbygg kan bringe ny vekst og dynamikk til en by eller tilbakeliggende deler av en by. Noe som senere er blitt mange politikeres våte drøm. Den nye operaen i Bjørvika er tiltenkt noe av en slik rolle i utviklingen av Oslos sjøside. Museer i våre dager dreier seg om langt mer enn å gi befolkningen tilgang på kunst og kultur. Det dreier seg i like stor grad om konsum, opplevelseskultur og byutvikling.
Tendenser
Denne utstillingen presenterer et utvalg på rundt 25 museumsbygg som er bygget eller under bygging i Europa, USA, Australia og Japan, på denne siden av årtusenskiftet. I mangfoldet av prosjekter kan man skille ut noen hovedtendenser. Utstillingen presenterer flere eksempler på tilbygg og utvidelser av eksisterende museer som tilpasser seg og videreutvikler eksisterende arkitektur. Utvidelsen av Museum of Modern Art fra 2004 er et vellykket eksempel i så måte. Det pågående prosjektet for å knytte sammen de forskjellige museene som utgjør Berlins såkalte Museumsinsel, er et annet interessant eksempel.
Man finner også flere prosjekter som har noe av det samme spektakulære og ekspressive preget som Gehrys museum i Bilbao. Daniel Liebeskinds Denver Art Museum og Zaha Hadids museum for moderne kunst i Roma ligger i denne gaten. Man finner også museumsbyggeri som lener seg mer mot det klassisk avklarte eller minimalistiske. Et av de mest interessant prosjektene, som ikke helt lar seg plassere i slike båser, er franske Jean Nouvels Musée du quai Banly i Paris som åpnet for et par år siden. Det huser ikke-europeisk eller det som en gang ble forstått som primitiv kunst, fra Afrika, Oseania, Amerika og Asia. Det spesielle inkluderer bl.a. en bevisst bruk av et omkringliggende parkområde.
En oversikt som ikke går i dybden
Utstillingen er produsert av noe som kaller seg Art Centre Basel. Det er en vandreutstilling som vises tretten forskjellige steder fra 2006-2112.
Forrige stasjon var Louisiana utenfor København. Utstillingen informerer på en grei og oversiktlig måte om nyere museumsbyggeri, men går ikke dypere inn i materien. Den kan allikevel gi noen referansepunkter for vår hjemlige museumsdebatt og kommer sånn sett til rett tid.