Munch sett med Pushwagners øyne

Han omtales av britene som den moderne Edvard Munch. Pushwagner stjal showet på Tate Modern i London - med et kyss.

Pushwagner stjal Munch-showet

Pushwagner stjal Munch-showet

London: Gry Blekastad Almås
Foto: NRK

– Hvor kan jeg få meg et slips?

Det er nesten så NRK ikke får med seg kunstneren Hariton Pushwagner, eller Terje Brofos som han egentlig heter, inn på åpningen av Munchs «Det moderne øyet» på Tate Modern i London. Han er stilfullt kledd i hvit skjorte og svart dress, men slipset mangler. Kofferten kom aldri fram, det er litt krise. Men til slutt blir Pushwagner med inn, etter å ha konstatert at selv ikke souvernir-sjappa har slips.

Inne i de 12 salene som er satt av til Munchs bilder på det prestisjefulle galleriet, stjeler Pushwagner showet fullstendig. Han hopper, løper, snurrer, legger seg ned og spiller død.

– For å være ærlig blir jeg i dårlig humør av å se bildene hans. De er så dystre, sier Pushwagner.

– Er jaggu på tide
Pushwagner på Tate Modern

Hariton Pushwagner studerer Munch på Tate Modern.

Foto: Gry Blekastad Almås / NRK

Men han gallopperer gjennom 12 saler med Munch-bilder på prestisjegalleriet Tate Modern for å se dette ene, «Gallopperende hest».

– Dette er øyet til Munch, og også mitt øye, sier han og peker på maleriet.

Grunnen til at han er i Storbritannia er at hans aller første solo-utstilling i utlandet åpner i byen Milton Keynes i morgen.

LES: Internasjonal Pushwagner-debut

– Det er jaggu på tide, at jeg får den anerkjennelsen jeg ikke har fått i Norge, sier kunstneren.

Utstillingen hans åpner én dag etter Munch-åpningen i London, i MK Gallery. På Munch-åpningen er både dronning Sonja og hele det offisielle Norge til stede. Men det er Hariton Pushwagner som stjeler showet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Pushwagner på Tate Modern

Pushwagner er en uforutsigbar fyr, og avsluttet intervjuet med å kysse NRKs utsendte.

Foto: NRK

Uforutsigbar

For britene blir han presentert som den moderne Munch.

– De deler en guffen visjon av verden. Man kan se en felles tråd om fremmedgjøring i kunsten deres, mener kurator Anthony Spira, som har hentet Pushwagner til Storbritannia.

Dronning Sonja ser også en likhet, og uttalte tidligere i dag til NRK:

– Jeg har ikke sett nok av Pushwagner, men han har noe veldig moderne i seg, det er klart, som tegneseriemetoden. Kanskje Munch også hadde noen av de samme idèene på film, som han så og utnyttet. Det er kanskje noen likheter der.

Pushwagner selv er ikke helt enig med ekspertene.

– Det er riv ruskende gærent, sier kunstneren selv om Munch-sammenligningen.

– Det spiller ingen rolle hvem vi er, vi er alle kloninger.

Munchs selvportrett kunne vært et portrett av Pushwagner, en nokså uforutsigbar mann. Som avslutter intervjuet med å kysse NRKs reporter - på munnen.

Britain Edvard Munch exhibition

Dronning Sonja ser likheter mellom Munch og Pushwagner.

Foto: Stefan Rousseau / Ap

Kulturstrøm

  • – Han fikk norsk kunst ut i verden

    NRK-journalist Maren Kvamme Hagen forteller om hva slags betydning avdøde Hans Rasmus Astrup har hatt for norsk kunstliv.

  • Brudeferd på norgesturné

    Nasjonalmuseet skal i 2021 sende kunsten sin ut på to turnéer Norge rundt. Tidemand og Gudes ikoniske maleri Brudeferd i Hardanger vil dukke opp på et sykehjem i Narvik, et verft i Ulsteinvik, et asylmottak i Hå og stilles ut for innsatte i Halden fengsel.

    Brudeferden i Hardanger, 1848
    Foto: Børre Høstland / Nasjonalmuseet
  • Hans Rasmus Astrup er død

    Den norske kunstsamleren og skipsmegleren Hans Rasmus Astrup er død, 82 år gammel. Han er mest kjent for å ha grunnlagt Astrup Fearnley-museet i Oslo.

    – Astrup var stolt av samlingen, men selv holdt han seg gjerne i bakgrunnen og ute av offentlighetens lys, sier direktøren for Astrup Fearnley-museet Solveig Øvstebø i en pressemelding.

    I 1998 ble Astrup tildelt St. Olavs Orden for sitt bidrag til norsk kunstliv.

    – Vi bevarer alle gode minner og hans livsverk vil leve videre gjennom Astrup Fearnley Museet – til glede for alle, sier Østbø