Hopp til innhold

Motorpsycho pusser opp

På sitt nye album «Heavy Metal Fruit» rocker Motorpsycho på sedvanlig søkende og progressivt vis, og ekstern produsenthjelp sørger for nødvendig fornyelse.

Heavy Metal Fruit
Foto: presse

I norsk rock er det få, eller kanskje ingen, med en så lang rekke virkelig storslåtte og glitrende album som Motorpsycho. Disse trondheimsrockerne tenker stort, og har alltid landet gigantomanien med stor produktivitet og innovasjon på internasjonalt nivå. 1960- og -70-talls psykedelia og progrock, pur pop og improviserende jazzinspirerte løp turneres elegant fra det ene øyeblikket til det andre. Med nye «Heavy Metal Fruit» skjønner man at Motorpsycho fremdeles er enere på dette her i landet, selv om nyhetens interesse er over for lengst og bandets aller beste musikk ligger 12-15 år tilbake i tid.

Produsent Kåre Vestrheim

Barsk maskulin riffing, vakre atmosfæriske klanger og utflytende støypartier kræsjer sammen i majestetiske crescendoer også på «Heavy Metal Fruit». Det er ofte svært lekkert gjort. Et smart trekk av Motorpsycho denne gangen er at de har hentet inn særdeles kyndig produsenthjelp utenfra, for aller første gang. Kåre Vestrheim har hulpet folk som Marit Larsen, Odd Nordstoga, Hanne Hukkelberg og mange flere til kommersiell og kunstnerisk suksess. Og nå får han også Motorpsycho til å skinne på nytt.

Forfriskende

Med Vestrheim bak spakene er Motorpsycho litt mindre bombastisk og en tanke mer polert, på den gode måten. Og det at det låter bare litt annerledes, er forfriskende. Motorpsycho har vært tro mot soundet sitt i mange år, og denne forsiktige brush upen burde kanskje blitt gjort tre-fire album tidligere.

«Heavy Metal Fruit» er igjen Motorpsycho i langformat – de lengste låtene er på 13 og 21 minutter. Utfordringen blir å holde lytteren fanget. Det klarer de stort sett, blant annet ved å gjøre det som høres ut som spleising av partier med forskjellig opphav, slik Miles Davis og Grateful Dead holdt på for førti år siden. Platen oppleves som en sammenhengende helhet med partier og låter som sklir over i hverandre. Og når trompetist Mathias Eick gjester på «The Getaway Special», blir det et ordentlig stilfullt nikk til Miles.

På hugget

Motorpsycho feiret tjueårsjubileum i 2009, og er meget frampå for tida. Plateselskapet Rune Grammofon er deres nye hjem, og den nye trommeslageren Kenneth Kapstad har nå virkelig funnet sin plass bandet. Av de tre platene de har gitt ut de to siste årene, er «Heavy Metal Fruit» utvilsomt best. Med det heftige høydepunktet «The Bomb-proof Roll and Beyond» klingende i ørene, føles det noenlunde trygt å ønske Motorpsycho til lykke med de neste tjue…

Kulturstrøm

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober