Hopp til innhold

Moskéen som gudshus

Minaretenes rungende bønnerop og kuplenes runde silhuetter er et tydelige trekk i Istanbuls bybilde. Men hvordan er moskéene inni? Og hvilken tradisjon står den i?

Kupler i Den blå moské i Istanbul.

Kupler i Den blå moské i Istanbul.

Foto: Nina Skurtveit / NRK

I denne utgaven av Kunstreisens Istanbul-serie ser vi nærmere på hvordan gudstjenesten er bygget opp og på moskéens arkitektur. Her finner vi klare forbilder både i synagogen og i den tidlige kristne basilika.

Fotvask i moskéens forgård.

Fotvask i moskéens forgård.

Foto: Nina Skurtveit / NRK

Forgård med tradisjon

De tidlige kristne kirkene hadde alle atrier, forgårder, med søyleganger på tre sider og en brønn med springvann på midten. Vannet er avgjørende for muslimer. Her vasker man føtter, hender og ansikt før gudstjenesten. Noen moskéer har også spring langs moskéens utside.

Vask før man går til moskéen for bønn.
Foto: Nina Skurtveit / NRK

Hagia Sofia ble forbilde

De tidlige moskeene hadden en skog av søyler for å bære taket. Men etterat ottomanene erobret Konstantinopel i 1453 og omgjorde byen til Istanbul, ble Hagia Sofia med sitt store kuppelrom det store forbildet. Idag er de fleste moskéer, både små og store en kuppelhvelvet sal. Istedenfor mange søyler har rommet fire hovedpillarer som bærer kuppelen.

Mihrab, minbar og minareter

Mihraben i Sokullu Mehmet Pasa-moskéen.

Mihraben i Sokullu Mehmet Pasa-moskéen.

Foto: Nina Skurtveit / NRK

Minbaren er moskéens "prekestol", en kunstferdig utformet trapp, og brukes av imamen under fredagsbønnen. Mihrab er en nisje sentralt plassert på det som i en kristen kirke ville ha vært korveggen. Den vender i retning Mekka. De troende vender seg også mot mihraben når de sitter i bønn - skulder ved skulder. Vår lokale tolk, Tolga, forklarte nøye om sine muslimske ritualer da vi hadde med Kunstreisens lyttere til Istanbul i oktober ifjor. (Klikk billedgalleriet oppe til venstre!) Idag står ikke lenger sangerne i de høye minaretene når de kaller til bønn. De står gjerne på en egen plattform i moskéen. Men bønneropene runger likevel fra minaretene via høyttalere.

Moskéens sosiale funksjon

De store moskéene var ofte også bygget som en veldedighetsstiftelse med sykehus, skole, koranskoler, innkvartering for tilreisende, badehus og offentlige kjøkken for de fattige.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters