Dersom plateselskapene ikke lager sine egne digitale tilbud mer attraktive for fansen vil de fortsette å tape penger på piratvirksomhet over nettet, heter det i rapporten fra det britiske nærings- og handelsdepartementet (DTI). Det skriver BBC Online.
Må bli flinkere
Rapporten konkluderer blant annet med at selskapene må bli flinkere til å utvikle tilbud via digital-tv og mobiltelefoner og følge eksemplet satt av andre aktører på markedet for ringetoner og pc-programmer.
Musikk er Storbritannias tredje største eksportartikkel og bidrar med mer enn 4 milliarder pund til landets økonomi hvert år. Nedlasting av musikk over internett og ulovlig kopiering av cd-plater får skylda for den globale nedgang i cd-salget de siste par årene.
SMS-teknologien bør være forbilde, i følge rapporten.
Ulovlig nedlasting
"Med en nedgang i cd-salget over hele verden…er det på tide å revurdere en 100 år gamle forretningsmodell", heter det en uttalelse fra forfatteren bak rapporten fra departementet.
Rapporten advarer mot at flere og flere fans stadig blir mer opptatt av teknikk og internett, og at disse i stadig større grad vil ty til ulovlig nedlasting om ikke plateselskapene kommer opp med gode alternativer.
Må bli kreative
Store plateselskaper har allerede lansert to betalingstjenester for musikk på nettet; MusicNet og Pressplay. Ingen av disse har ennå tatt av.
Musikkindustrien må bli mer kreative, heter det i rapporten.