Utstillingen til
(født i Warszawa i 1964) står i Ujazdowskislottets krypt, det eneste som er igjen etter det opprinnelige barokkslottet fra 1600-tallet. Vi starter med bygningens dramatiske historie og Warszawas politiske situasjon under krigen. Dette er nødvendig ettersom kunstneren har tatt utgangspunkt nettopp i slottets historie i denne utstillingen hun har kaltKrigens brann
Fra 1809 ble Ujazdowskislottet benyttet som militærsykehus, noe som tok en brå slutt 6. september 1944. Da beordret tyskerne de 1800 syke og ansatte til en raskt evakuering før bygningen ble satt i brann. På 1970-tallet ble slottet gjenoppbygget og rommer nå Senter for Samtidskunst,
Omskaper historien
"Sustenazo" er en mangefoldig utstilling, basert på video, performance (kunstneren selv er aktør i en av videoene), installasjon og tegninger. Monika Weiss er en belest dame og godt orientert i litteratur, filosofi, historie, psykologi og samtidskunst. Jo mer vi som betraktere også har innsikt, jo mer får vi ut av det det ser og opplever av hennes verk.
Sustenazo for sorg
Som utgangspunkt for Sustenazo, som på gresk betyr å sukke eller å sørge sammen i det stille, må vi se kryptens midtrom. Her har Weiss "strødd" gammel medisinsk litteratur utover på gulvet sammen med bevarte redskaper fra det tidligere sykehuset. Allerede her ser vi hvordan kunstneren omskaper et historisk minne til noe tidløst, noe som også angår dagens situasjon.
Lag på lag
I siderommet funderer vi over to videoer. Den ene veksler mellom skrift og utbretting av et kålhode. Lag på lag blir skrellet vekk - mens andre lag plasseres på hverandre. Også tegning blir brukt. Samtidig hører vi Goethes Faust bli lest opp på tysk vekselvis med en polsk stemme som forteller krigens hendelser akkurat her. En annen video viser en kvinne som i sakte bevegelser danderer håret sitt og tar på et sort hodeplagg - som i sorg. Poetisk i sin langsomhet. Også her legges bevegelser oppå hverandre.
En gang - alltid
En tredje video viser Monika Weiss selv gjøre saltomortaler i langsom film. Hun forsvinner nesten ut av bildet - både er og ikke er. Hun viser til greske termer som perepateia og synkope. Altså noe som snur plutselig om - eller skurrer i det rytmiske. Noe skjer uventet - alt stopper litt opp slik at noe nytt oppstår. Var brannen i 1944 også en slik synkope som fikk frem sukket, Sustenazo? Hvorfor disse utdragene fra Faust? Kanskje har de noe med tyskernes planer om utrenkning å gjøre? Og kålhodet som avdekkes lag for lag? Handler ikke det om å avdekke og knytte sammen historien? Monika Weiss vil trekke det historiske minnet ut over en hendelse og en sorg som en gang var. Hun får det til å gjelde alle mennesker - også idag!
Warszawa i Kunstreisen
Vi besøkte Warsawa mellom 6. og 10. april. På hjemveien lettet vi fra Chopin-flyplassen omtrent samtidig som "ulykkesflyet" satte kurs mot Russland. Nok en påminnelse om at et historisk minne som skulle markeres, fikk en dramatisk relevans til det som kan skje idag! Dette programmet var en forsmak av alt den polske hovedstaden har å by på av kunst, historie og minner. Flere Warszawa-programmer kommer i Kunstreisen i sommer.