Hør:
Se:
Bildeserie:
To sider av samme sak
Jeg tror det er enkelt å komme til enighet om at det å feste inntrykk på papiret og det å bygge et monument er to sider av samme sak, nemlig vårt behov for å holde fast på noe i den flyktige tiden vi mennesker er kastet inn i.
2. juni 1739 samlet
noen forskerkolleger på Riddarhuset i Stockholm og stiftet det svenske vitenskapsakademiet;
. De startet samtidig et eget tidsskrift: «
».
, verdens eldste, ennå levende jazztidskrift begynte egentlig som en informasjonsseddel for Nordiska Musikförlagets produkter i 1933. Samme år besøkte forresten Louis Armstrong Stockholm. To år senere ble ansatt som redaktør – og Hellström hadde store planer for Orkesterjournalen.
Amerikansk jazz til svenske lesere
Hellström hadde vært i Amerika. Han hadde besøkt jazzklubber, hørt nymoderne swing – og dette skrev han om i OJ. Journalen hadde et opplag på åtte-ti tusen kopier hver måned. Og ble lest av alvorlige unge menn med stor interesse for blåserekker, improvisasjon og «negermusikk», på samme måte som tidsskriftet om Vetenskapsakademiens handlingar ble studert av alvorlige unge menn med velutviklet interesse for blodomløpet, fauna og flora to hundre år tidligere.
Putte Wickman
Blant Orkesterjournalens lesere var helt sikkert klarinettisten Putte Wickmann (1924 -2006). Wickman var med i det berømte
som vakte stor oppmerksomhet på jazzfestivalen i Paris i 1949 der blant andre Charlie Parker og Miles Davis deltok.
Nedenfor spiller Wickman klarinett og Lisa Nilsson framfører udødelige Unforgettable:
Rune Gustafsson:
Som Putte Wickman er også Rune Gustafsson (1933) selvlært. Mange husker ham for samspillet med Jan Johansson og Arne Dommnerus, nedenfor ser vi Gustafsson i samspill med tenoristlegenden Zoot Sims og bassist Red Mitchel hjemme i stua hos Mitchell i Stockholm
Musikken:
1:
2: