I forrige uke ble homofilt ekteskap gjort lovlig i samtlige amerikanske delstater, samtidig som de fikk samme rettigheter som heterofile ektepar. Dette lot seg godt merke på Facebook hvor millioner av medlemmer la til et regnbuefilter på profilbildet sitt for å vise sin støtte og samhold til homofile og lesbiske.
Ifølge nettstedet Out forandret rundt 26 millioner Facebook-medlemmer verden over profilbildet sitt.
Dette er derimot ikke den eneste profilbildeaksjonen som dominert Facebook-strømmen i nyere tid.
– Mange rister nok på hodet, men jeg tenker at dette er en fin form for aksjonisme de fleste kan bli med på. Det er litt som å gå i tog bare man gjør det på internett, sier Petter Bae Brandtzæg, forsker på sosiale medier og nettsamfunn ved SINTEF.
Homofiles rettigheter
I mars for to år siden var det en periode hvor en rød bakgrunn med et «er lik»-tegn inntok profilbildene til folk. Dette var forløperen til helgens regnbuefarger, og var et symbol på de homofiles kamp for å få lov til og gifte seg.
Skuespiller George Takeis profilbilde fikk blant annet i april 2013 over 40.000 likes. Facebook hevdet selv at nesten tre millioner amerikanere forbandet profilbilde i den perioden.
Oslo Love
I Norge hadde vi også i tiden etter terroraksjonen mot Regjeringskvartalet og Utøya 22. juli i 2011 vår egen profilbildeaksjon. Tusenvis av nordmenn forandret profilbildet sitt til en logo av Oslo med hjerte.
Flere la også til et norsk flagg på bildet sitt.
Charlie Hebdo
I januar i år dukket en annen profilbilde-aksjon opp på sosiale medier. Terroraksjonen mot det franske satiremagasinet Charlie Hebdo, førte til at teksten «Je suis Charlie», eller «Jeg er Charlie», dominerte profilbildene.
James Foley
Etter at den amerikanske journalisten James Foley ble henrettet av terrororganisasjonen IS («Den islamske stat»), begynte folk å bytte til helt sorte profilbilder.
Dette var spesielt vanlig blant journalister for å vise sin støtte.
Brystkreft
Mange kvinner har flere ganger byttet profilbilde til en rosa sløyfe for å sette fokus på kampen mot brystkreft.
Sjiraff-utfordringen
Alle profilbildeaksjoner er heller ikke like seriøse. For to år siden brukte flere et bilde av en sjiraff som profilbilde. Rett og slett fordi de svarte feil på en gåte de mottok av en venn på Facebook.
Gåten lød slik:
«Klokka er 03:00. Det ringer på døren og du våkner. De uventede gjestene er foreldrene dine, og de er der for frokost. Du har jordbærsyltetøy, honning, vin, brød og ost. Hva er det første du åpner?»
Alle andre svar enn «øynene» eller «døra», gjorde at du måtte ha en sjiraff som profilbilde i tre dager.
Les også: Dette bør ikke voksne gjøre på Facebook