NRK Meny
Normal

Marianne Heier på festspill

En diamantgave til veggen og en skulptur av rustne skipsdeler rett foran inngangen. Hva vil Bergen Kunsthalls festspillkunstner Marianne Heier egentlig med utstillingen "Overskudd"? Kunstreisen tar saken.

Tråleren "Vima" som installasjon foran Bergen Kunsthall.

Tråleren 'Vima' som installasjon foran Bergen Kunsthall.

Foto: Nina Skurtveit / NRK

Torsdag var vi på åpningen av den prestisjetunge festspillutstillingen til Bergen Kunsthall. I år er den flyttet ut av huset, og det hele foregikk på og rundt trappen.

Åpning av Marianne Heiers festspillutstilling i Bergen 24.05.12

Åpning av Marianne Heiers festspillutstilling i Bergen 24.05.12

Foto: Nina Skurtveit / NRK

Åpningsperformance

Åpningen var laget som en performance og var en viktig del av utstillingen. Først en oppklarende innledning av kurator Solveig Øvstebø (ved siden av HM Dronningen), så en tale av kunstneren selv (over inngangsdøren) der hun slår fast at kunstens frie stilling er i fare. Når Guri Egge avsynger Verdis arie "Vissi d'Arte" (om at kunsten ikke er til salgs) fra Tosca, blir en liten beholder plassert sikkert inn i Kunsthallens lysegrønne vegg. Inni ligger en liten diamant som skal tilhøre huset for evig og alltid. Vi oppdager bare når solstrålene får den til å glitre.

Diamanten på plass (prikken til høyre nærmest døren).

Diamanten på plass (prikken til høyre nærmest døren).

Foto: Nina Skurtveit / NRK

Installasjon av vrakdeler

Utstillingens andre del er imidlertid svært så synlig, nemlig installasjonen eller skulpturen Marianne Heier har laget av vrakdelene hun har kjøpt av det som en gang var den stolte tråleren VIMA. Etter 1977 da båten ble registrert i Bergen som Meløyvær, har den fisket på alle hav og skiftet både eier og navn flere ganger. Til slutt endte den altså opp i havnen i Kirkenes der mange russiske båter ligger og ruster. VIMA lå der fra 2004 til 2011. Bøter ble aldri betalt av de russiske eierne, og tråleren ble sendt til opphugging på Fosen. Og her kommer Marianne Heier inn. Hun kjøper opp utvalgte deler og plasserer dem her utenfor Bergen Kunsthall som en skulptur. Men hvordan kan dette være kunst? Mange forbipasserende undrer seg.

Installasjonen "Vima" sett mot byparken.

Installasjonen 'Vima' sett mot byparken.

Foto: Nina Skurtveit / NRK

Konseptkunst

Med skipsvraket og diamanten vil Marianne Heier peke på flere ting. Store ting som samfunnsstrukturer og et økonomisk system der den verdi som båten en gang hadde, plutselig forringes til omtrent ingenting. Som kunst derimot får den en annen verdi. Selv om den antagelig ikke er salgbar for utsmykning av et byrom. Men den skal få oss til å tenke. For i denne sammenhengen, plassert utenfor en kunstinstitusjon av en kunstner med lang utdanning fra Milano, ja, da ER det kunst. Båtrestene skal ligge her til 5. juli. Diamanten i veggen derimot skal bli der. Den skal symbolisere Kunsten. Som noe som varer, som bare kan forandres av noe som er lik seg selv, slik den harde diamanten bare kan slipes og forandres av en annen diamant.

Kunstreisens rolle

Vi ser nærmere på begrepet konseptkunst eller idékunst. Vi trekker også inn Marianne Heiers tidligere prosjekter og tanker om gaver og prøver å sette hennes verk inn i en større kunsthistorisk sammenheng.

Installasjonen "Vima" med Rådhuset i bakgrunnen.

Installasjonen 'Vima' med Rådhuset i bakgrunnen.

Foto: Nina Skurtveit / NRK
Installasjonen "Vima" sett mot Fjellsiden.

Installasjonen 'Vima' sett mot Fjellsiden.

Foto: Nina Skurtveit / NRK