Otto Sinding
Maleriene til Otto Sinding (1842 - 1909), bror til komponisten Christian, er blant attraksjonene i
På 1880-tallet maler han Nusfjord slik I. C. Dahl (1788 - 1857) ville ha gjort det flere tiår tidligere - som et stort panorama. Düsseldorferne midt på 1800-tallet ville ha sett landskapet som fra en teatersal og opp mot en scene der det alltid er noe interessant i forgrunnen - og med lavere fjell bak. Mens de naturalistiske landskapsmalerne som var moderne på Sindings tid, går inn i selve landskapet og er del av det som foregår. Slik malte for eksempel Erik Werenskjold telemarkspikene ved hesjene. Men hvem kunne komme til Lofoten uten å ta med det mest karakteristiske - de store høyder og panoramaer? Villskapen innbød simpelthen til å søke romantikkens mer "gammeldagse" stil.Gunnar Berg
Gunnar Berg (1863 - 93) som kom fra en rik kjøpmannsslekt i Svolvær, har i enkelte bilder hentet opp det moderne nesten skisseaktige man kunne finne i Paris - selv om han dro til Düsseldorf for å få sin utdanning. Han døde bare tretti år gammel, men rakk å male noen praktfulle bilder - ikke minst fra Lofoten. Hovedverket,
henger Galleri Gunnar Berg på Svinøya i Svolvær. I det store maleriet "Svolvær havn" her i galleriet ser vi hvordan han skiller seg fra Sinding, som han ofte sammenlignes med, ved at det skjer så mye i bildet og variasjonen i båter, seil og oppbygging er særdeles rik.Adelsten Normann
Adelsten Normann (1848 - 1918) var den store internasjonale maleren på denne tiden. Utdannet i Düsseldorf, men virket mest i Berlin. Og ikke minst var han en av keiser Wilhelm IIs yndlingsmalere. Han henger på flere museumsvegger i Tyskland enn i Norge. I maleriet "Fra Raftsundet" ser vi at han - som Sinding - også velger seg de store panoramaer.
Tilpasset seg landskapet
Vi ser at både Sinding, Berg og Normann til en viss grad måtte tilpasse seg motivene. Det moderne landskapsutsnittet passet rett og slett ikke for Lofotens storslåtte natur! Kanskje er det grunnen til at disse tre er blitt beskyldt for ikke helt å henge med i utviklingen. Og når man ser bildene her i galleriet, kan vi jo fundere over det faktum at de som blir viktigst i historien, er de som står for det nye. Kanskje er de ikke alltid kvalitetsmessig de beste? Vi merker oss også malerne Holmboe, Bøe, Berger, Ulving og Juul.
Harr og billedspill
Galleri Harr har sin egen etasje i "Lofotens Hus" som er et nedlagt fiskebruk. Karl Erik Harr (1940 - ) er en av våre figurative, naturalistiske samtidskunstnere med mange motiver fra sin egen nordnorske landsdel. Her går han nært inn på eventyrlige nordnorske landskap og gir oss eksempler på kampen mot elementene i bildet der havet fråder rundt fembøringen mens mennene ror for livet.
At naturen er mektig her oppe gir også gallerieier, forfatter og fotograf Knut A. Jenssen oss et innblikk i gjennom sitt lysbildespill - der kampen for tilværelsen og mot naturkreftene står sentralt. Anbefales!