Hopp til innhold

Lofotmalerne i Henningsvær

Ingen besøker Lofoten uten at det mektige landskapet setter spor. Men sjelden har noen skildret det slik som malerne vi finner i Galleri Lofotens Hus på kaikanten i Henningsvær.

Gunnar Berg: Utsnitt av maleriet "Fra Svolvær havn"

Gunnar Berg: Utsnitt av maleriet 'Fra Svolvær havn'.

Foto: Nina Skurtveit / NRK

Otto Sinding

Midt i malerisamlingen troner en nordlandsbåt!

Galleri Lofoten er ikke som andre gallerier!

Foto: Nina Skurtveit / NRK

Maleriene til Otto Sinding (1842 - 1909), bror til komponisten Christian, er blant attraksjonene i Galleri Lofotens Hus. På 1880-tallet maler han Nusfjord slik I. C. Dahl (1788 - 1857) ville ha gjort det flere tiår tidligere - som et stort panorama. Düsseldorferne midt på 1800-tallet ville ha sett landskapet som fra en teatersal og opp mot en scene der det alltid er noe interessant i forgrunnen - og med lavere fjell bak. Mens de naturalistiske landskapsmalerne som var moderne på Sindings tid, går inn i selve landskapet og er del av det som foregår. Slik malte for eksempel Erik Werenskjold telemarkspikene ved hesjene. Men hvem kunne komme til Lofoten uten å ta med det mest karakteristiske - de store høyder og panoramaer? Villskapen innbød simpelthen til å søke romantikkens mer "gammeldagse" stil.

Otto Sinding: Fra Nussfjord.

Otto Sinding: Fra Nussfjord.

Foto: Nina Skurtveit / NRK

Gunnar Berg

Gunnar Berg (1863 - 93) som kom fra en rik kjøpmannsslekt i Svolvær, har i enkelte bilder hentet opp det moderne nesten skisseaktige man kunne finne i Paris - selv om han dro til Düsseldorf for å få sin utdanning. Han døde bare tretti år gammel, men rakk å male noen praktfulle bilder - ikke minst fra Lofoten. Hovedverket, Trollfjordslaget, henger Galleri Gunnar Berg på Svinøya i Svolvær. I det store maleriet "Svolvær havn" her i galleriet ser vi hvordan han skiller seg fra Sinding, som han ofte sammenlignes med, ved at det skjer så mye i bildet og variasjonen i båter, seil og oppbygging er særdeles rik.

Gunnar Berg: Fra Reine

Gunnar Berg: Fra Reine.

Foto: Nina Skurtveit / NRK

Adelsten Normann

Adelsten Normann (1848 - 1918) var den store internasjonale maleren på denne tiden. Utdannet i Düsseldorf, men virket mest i Berlin. Og ikke minst var han en av keiser Wilhelm IIs yndlingsmalere. Han henger på flere museumsvegger i Tyskland enn i Norge. I maleriet "Fra Raftsundet" ser vi at han - som Sinding - også velger seg de store panoramaer.

Adelsteen Normann: Fra Raftsundet.

Adelsteen Normann: Fra Raftsundet.

Foto: Nina Skurtveit / NRK

Tilpasset seg landskapet

Vi ser at både Sinding, Berg og Normann til en viss grad måtte tilpasse seg motivene. Det moderne landskapsutsnittet passet rett og slett ikke for Lofotens storslåtte natur! Kanskje er det grunnen til at disse tre er blitt beskyldt for ikke helt å henge med i utviklingen. Og når man ser bildene her i galleriet, kan vi jo fundere over det faktum at de som blir viktigst i historien, er de som står for det nye. Kanskje er de ikke alltid kvalitetsmessig de beste? Vi merker oss også malerne Holmboe, Bøe, Berger, Ulving og Juul.

Harr og billedspill

Galleri Harr har sin egen etasje i "Lofotens Hus" som er et nedlagt fiskebruk. Karl Erik Harr (1940 - ) er en av våre figurative, naturalistiske samtidskunstnere med mange motiver fra sin egen nordnorske landsdel. Her går han nært inn på eventyrlige nordnorske landskap og gir oss eksempler på kampen mot elementene i bildet der havet fråder rundt fembøringen mens mennene ror for livet.

Karl Erik Harr: Vågakallen (utsnitt)

Karl Erik Harr: Vågakallen (utsnitt).

Foto: Nina Skurtveit / NRK

At naturen er mektig her oppe gir også gallerieier, forfatter og fotograf Knut A. Jenssen oss et innblikk i gjennom sitt lysbildespill - der kampen for tilværelsen og mot naturkreftene står sentralt. Anbefales!

Danbolt studerer galleriets malerier.

Professoren studerer galleriets malerier.

Foto: Nina Skurtveit / NRK

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters