Tor Tessem, daglig leder i Platebutikken Apollon i Bergen. Foto: NRK.
En kilde i et plateselskap NRK har vært i kontakt med sier dette er vanlig praksis. Noe som også ble bekreftet av Tor Tessem, daglig leder i Platebutikken Apollon i Bergen under gårsdagens Norge i Dag-sending.
- Dette er plater som de forskjellige plateselskapene har betalt for å få på den lista, sa Tessem.
- Så vi kan ikke stole på denne lista, heller?
- Den kan du ikke stole på, i alle fall ikke som en salgsliste.
Tilbakeviser
Egil Dahl, en av gründerne bak Platekompaniet, avviser dette og andre påstander som kom i går.
- Jeg vil tilbakevise at vi ikke kan stå inne for anbefalerannonsene våre. Når vi rykker inn en slik annonse er det fordi vi mener at det er kvalitetsmessig svært bra, og kunden kan absolutt stole på at vi faktisk anbefaler den plata.
- Betyr dette at de platene som blir annonsert får bedre anbefalinger i butikken enn de som ikke blir annonsert?
- Nei. Dette trenger ikke nødvendigvis å ha noe med plasseringen å gjøre. Men som regel hører det litt sammen, for om vi mener at en plate er veldig bra, og annonserer for den, vil vi også gi den god plass i butikken.
Tar med nyheter på lista
- Hva er grunnlaget for Topp 15-lista til Platekompaniet?
- Grunnlaget er siste ukes historiske salg, også tar vi også med en del nyheter på lista, ut fra hvordan vi forventer at den vil selge. For hver uke vil det kanskje være fra to til fem nye plater på den lista.
- Har du noen som helst forståelse for at forbrukerne kan bli forledet til å tro at dette er en rein salgsliste?
- Den har faktisk ikke noe med våre anbefalinger å gjøre, men hvordan vi venter at salget vil være den uka. Sånn sett er denne lista kanskje den beste samtidsinformasjon forbrukerne kan få.
- Avviser påstand
- Hva sier du til påstanden om at man kan kjøpe seg plass på denne lista?
- Ja, det vil jeg tilbakevise. Den er basert på forventet salg.
- Så det finnes ingen sammenheng mellom de som betaler annonser og denne Topp 15-lista?
- Nei, akkurat når det gjelder Topp 15 er det vi som setter den, og det går ikke an å kjøpe seg inn der.
Ganske grovt
Fungerende forbrukerombud Magne Eek forteller at de skal forfølge saken og at dette er et potensielt grovt overtramp av markedsføringsloven.
- Dette er av de forholdene vi vil ta opp med Platekompaniet for å få brakt på det rene hva dette er. Og hvis vi finner at dette kommuniserer slik du beskriver, vil vi antagelig komme til at dette er en form for villedende markedsføring, sier Eek.
- Er det ikke ganske grovt dersom man kan kjøpe seg inn på en slik liste?
- Dersom det er slik du beskriver, kan det høres ut til å være ganske grovt. Men vi må først undersøke sake nærmere før vi kan uttale noe sikkert i forhold til det