På Øyafestivalens andre dag var det duket for klubbkveld. I strålende sommervær strømmet publikummerne til Oslos mange små og store musikklubber. Selv om det var mange steder å velge mellom, viste det seg at interessen for klubbkonsertene var større enn kapasiteten.
Alle med festivalpass hadde nemlig gratis adgang til alle konsertene. Det måtte jo bare gå galt.
Medieoppmerksomhet
Klubbkvelden var styrt av først til mølla - prinsippet, og over hele Oslo stod folk i lange køer. Mange måtte gi opp forsøket på å komme inn.
I går fortalte pressetalsmann Christian B. Østlie at 2003 er året drømmen er blitt virkelig. Øyafestivalen har fått oppmerksomheten den fortjener i media. Men med en slik publikumsinteresse, må arrangørene skjerpe seg på gjennomføring og logistikk.
40 minutter ølkø
Folk har god hukommelse for dårlige festivalminner, og i sommervarmen bør ikke ølkøen være 40 minutter lang.
Likevel ble klubbkvelden mer enn delvis vellykket, fordi banda viste stor spilleglede og entusiasme.
Fredag starter den egentlige festivalen. Det blir spennende å se hvordan Middelalderparken tar imot hordene.
Øyafestivalen er blitt Oslos viktigste festival i sin sjanger, og det krever en profesjonalisering på alle hold.