Før Kurt Nilsen vant World Idol var hadde salget av albumet ”I” stanset nesten helt opp. Etter at 1,4 millioner nordmenn så han bli verdens idol har han klatret opp til en 14. plass på albumlista. Det har skjedd på bare to salgsdager etter at World Idol-sendingene satte ny seerrekord for TV2 med 1,4 millioner seerre 1. nyttårsdag.
Neste uke kan han krype adskillig høyere opp på lista.
- World Idol-effekten var merkbar allerede samme kveld som Kurt nilsen vant, sier innkjøpssjef Morten Lund i Norges største platekjede, Platekompaniet.
Salget av Kurt Nilsens plate "I" var helt dødt før jul. Men seieren i World Idol har gitt salget fart igjen. Foto: Scanpix.
- Den kvelden merket vi en økt etterspørsel på våre nettsider. Dagen derpå var det et økt salg i alle våre 13 butikker.
Store lagre
I flere artikler har NRK.no/musikk skrevet om det store spriket mellom oppgitt salg til forhandler og reellt salg over disk. Mens Kurts plateselskap BMG oppgir et salg til forhandler på 73.000 kan det egentlige salget over disk før jul ha vært under halvparten så stort.
Ingen vet nøyaktig hvor mange usolgte plater som ligger hos plategrossister og forhandlere, men et sted mellom 20.000 – 40.000 usolgte plater kan være et realistisk anslag.
Morten Lund bekrefter at interessen for Kurt Nilsens album var lik null før jul.
- Hos oss var platesalget helt dødt før jul. Kurt innfridde ikke helt i fjor. Plata hans solgte mye i starten, men fikk et kort liv på listene.
- Nå tror jeg vi blir kvitt det lageret vi sitter med etter det vi kjøpte inn på forhåndsbestillingen, sier Morten Lund i Platekompaniet.