Journalist Charlotte Thiis-Evensen har fulgt artist og billedkunstner Magne Furuholmen siden februar i år, under den tidligere A-ha-artistens arbeid med utstillingen «Futura Plus».
Resultatet har blitt en halv times dokumentar, som sendes på Nasjonalgalleriet førstkommende mandag.
– Det hele startet med at jeg lagde en sak på Furuholmen i forbindelse med prosjektet «The Apparatjik», som han hadde sammen med Mew-vokalist Jonas Bjerre og Coldplays Guiy Berryman, forteller journalisten til NRK.no.
Thiis-Evensen har filmet store deler av programmet selv, og kom tett inn på Furuholmen.
– Han har fortalt meg at dette er det næreste portrettet han har sett av seg selv, sier journalisten.
– Bryr folk seg egentlig om kunsten din?
Derfor ble kunstneren også litt matt da av spørsmålet om han har fått noe gratis på grunn av kjendisstatusen. Bryr folk seg egentlig om kunsten hans, eller er de bare opptatte av å bli assosiert med ham?
– Han ble litt fornærma. Men jeg følte at jeg måtte inn i den tematikken. Fordommene mot kunstnere som går over til andre leiere eksisterer jo, jeg hadde dem selv, innrømmer Thiis-Evensen.
Hun tror Furuholmen rett og slett er lei av å få det spørsmålet.
– Mange mener nok at han er bortskjemt. Men han har jo jobbet like hardt som andre kunstnere, og begynte med dette allerede før A-ha. Han bryr seg faktisk om hva han holder på med. Så kan man like eller mislike arbeidene hans, sier Thiis-Evensen.
- LES OGSÅ:
Faren døde i flyulykke
Sentral i dokumentaren er en gammel trompet, som Furuholmen ofte har hatt med seg på reiser i forbindelse med kunstprosjektene sine.
Trompeten tilhørte kunstnerens far, som spilte i Bent Sølves orkester. 1. mai 1969 styrtet småflyet som faren og hans kolleger satt i. Alle i flyet døde. Magne Furuholmen var seks år gammel, og husker lite av hvordan faren var.
Den forslåtte trompeten har likevel blitt båret inn og ut av verkstedene han har jobbet i.
– Den er akkurat som den var. Det er vel mer en skulptur enn et instrument, for å si det sånn. Den er som et slags psykisk batteri for meg, sier Furuholmen i dokumentaren.
«Dance for Daddy»
Mange av arbeidene hans tar utgangspunkt i denne kofferten.
– Det er vel en slags tempelbygging til en død far. En slags hvit sorg over noen jeg ikke husker.
I farens trompetkoffert lå også notene til jazzstandarden «Dance for Daddy». Det samme heter to av bildene Furuholmen har lagd.
– Det gjør at «Dance for daddy» ikke er noe som ligger i kofferten hans, men et bilde jeg har lagd. Det er ikke lenger et betent sår. Da kan jeg gi slipp på det, sier Magne Furuholmen.
NRK.no har ikke lykkes i å komme i kontakt med Magne Furuholmen.
Dokumentaren med Magne Furuholmen sendes i Nasjonalgalleriet mandag klokken 21:30 på NRK2.