Milelange ølkøer, skitne toaletter og ensformig drikkemeny er for mange en del av det norske festivallivet.
Men flere norske festivaler vil la tre bokstaver spare deg for alle de negative sidene med å gå på festival; VIP.
Musikkekspert og festivalgjenger Asbjørn Slettemark er ikke i tvil om at VIP-passene kommer til å bli tilbudt på flere og flere festivaler.
– Det er jo noe som åpenbart har kommet for å bli. Det kommer til å utvikle seg de neste årene, spesielt fordi vi nordmenn har så mye penger, sier Slettemark.
Men han er langt fra positiv til tendensen.
– Det er negativt at man får en VIP-kultur på festivaler i Norge, fordi det tar fokuset bort fra det festivaler skal handle om: å sette god musikk på scenen og gi en og opplevelse til alle som betaler for å komme inn dørene, sier den tidligere Lydverket-programlederen.
- Les også: Roskilde frykter «dansk Øyafestival»
– VIP selges ut først
Dette er noen av de norske festivalene som tilbyr VIP-pass:
- Palmesus (Kristiansand)
- Stavernfestivalen
- Hvalstrandfestivalen
- Grenseløsfestivalen (Kirkenes)
- Sandnesfest
NRK har pratet med flere av festivalene som tilbyr VIP-billetter. De forteller alle at denne typen billetter er veldig populære blant publikum.
Palmesus-sjef Leif Fosselie forteller at VIP-billettene er de soleklart mest populære.
– Det er de mest populære billettene vi har, og det er de som selger ut først. Folk ønsker det lille ekstra, sier Fosselie.
Kristiansand-festivalen har stengt av en fjerdedel av festivalområdet for å pleie dem som vil betale de drøye 500 ekstra kronene det koster for VIP-billett.
Men han forsikrer om at de ekstra pengene som kommer inn blir brukt på hele festivalpublikumet.
– De ekstra pengene vi får inn fra VIP-området bruker vi på booking og innhold på hele området vårt. Ikke kun på VIP-området, sier Fosselie.
– VIP gir det lille ekstra
En av dem som alltid går for «det lille ekstra» er Carl Eliassen, kjent fra Paradise Hotel på TV3 og VGTV-serien Oljebarna.
Når NRK prater med Eliassen har han akkurat kommet hjem fra en festival.
– Vi var på tidenes festival i Sverige. Der var jeg selvfølgelig VIP. Det må man ha når man er på festival. Det gir det lille ekstra til opplevelsen, sier Eliassen.
– Tar det ikke bort litt av festivalopplevelsen?
– Nei, man kan jo gå ned til det vanlige området også.
Slettemark: – Viser fingeren til publikum
Internasjonalt har VIP-passene vært populært i flere år allerede.
Den gigantiske Coachella-festivalen tok i år 375 dollar (2248 kr) for et fullt festivalpass.
Men ville du bli behandlet som en veldig viktig person måtte du ut med 799 dollar (4790 kr). Festivalen gjorde det til og med mulig å kjøpe VIP-parkeringsplass for 150 dollar (900 kr).
Asbjørn Slettemark tror en adoptering av denne modellen vil føre til at det norske festivalpublikummet blir illojalt.
– Gjennom å differensiere på den måten frasier du deg muligheten til å skaffe deg et lojalt publikum. Et VIP-publikum vil ikke være lojalt til en festival.
– Man viser i det skjulte fingeren til de vanlige publikummet, sier Slettemark.