Hopp til innhold

Kritikk mot Nasjonalbiblioteket

Viser frem det kunsteksperter kaller "tvilsomme gjenstander" fra den private samlingen til Martin Schøyen.

Vigdis Moe Skarstein
Foto: Jan-Morten Bjørnbakk

 

Martin Schøyen
Foto: Scanpix

På nettsidene til  Nasjonalbiblioteket vises det frem kunstgjenstander fra den verdenskjente Schøyen-samlingen som museet ikke vet hvor kommer fra.

Biblioteket fikk kritikk for dette da det for to år siden ble avslørt at Schøyen-samlingen inneholdt tjuvegods.

Likevel publiserer de fremdeles bilder av gjenstander uten eierhistorikk.

 

- Kan være plyndret 

Atle Omland, arkeolog ved UiO, er svært kritisk til samarbeidet mellom Nasjonalbiblioteket og den private samleren Martin Schøyen.

 - Da fungerer Nasjonalbiblioteket indirekte som en del av en hvitvasking av gjenstander som har en usikker eierhistorie, og som kan være ulovlig utført eller plyndret fra den arkeologisk lokalitet. Hvis disse gjenstandene er plyndret bidrar nasjonalbiblioteket til å legitimere ulovlig handel med kulturminner, sier Omland.

- Kritikkverdig

Azteker-anhenget i Schøyen-samlingen

 

For to år siden, i forbindelse med at NRK Brennpunkt avslørte at Schøyen-samlingen inneholdt tyvegods fra Afghanistan, ble også Nasjonalbiblioteket kritisert for å publisere samlingen på nett, uten at alle kunstskattenes eierhistorie var dokumentert.

I dag, to år etter, mangler minst to av kunstgjenstandene - en jadestein fra Mayakulturen og et aztekeranheng fra Mexico - informasjon om hvem som har eid dem før, ifølge bladet Museumsnytt.

Omland er kritisk til vurderingen:

- Dette er galt. De bør ikke publisere disse gjenstandene, sier han.

- Holder ikke

Etter tyvegodsavsløringene reforhandlet Nasjonalbiblioteket avtalen med Schøyen om publisering på nett, og ba om dokumentasjon på gjenstander uten eierhistorikk. Hvis ikke måtte de fjernes fra nettsidene, var den klare beskjeden. Men biblioteket fraskrev seg alt ansvar for det som ligger ute på nett.

Jadestein fra Martin Schøyens private kunstsamling

Det holder ikke, mener Omland:

- Det har vært debatt i flere år omkring denne kunstsamlingen. Og det har vist seg at ikke alle er like sikre på historien her. Nasjonalbiblioteket bør ta dette innover seg, og sjekke ut alt som er publisert på nettet, sier han.

- Tvilsom privatsamling

Leif Pareli i Norsk ICOM, en internasjonal museumsorganisasjon, mener det er uheldig at Nasjonalbiblioteket publiserer nettsidene:

- De bør unngå den koblingen mellom en tvilsom privatsamling og en respektabel statlig institusjon. Derfor bør de si opp avtalen med Skøyen. Da får heller Skøyen skaffe seg et eget nettsted, sier Pareli.

Avviser kritikken

Nasjonalbibliotekar Vigdis Moe Skarstein mener at de ikke gjør noe galt, og holder fast ved at det er Schøyens oppgave å dokumentere eierhistorikken.

 - Vi har et krav til Schøyen om at han skal gå god for de gjenstandene som ligger ute, og at han skal svare på det ved spørsmål, sier Moe Skarstein.

- Men det ligger likevel ute på deres nettsider, har ikke dere da et ansvar?

- Vi mener at det går klart fram at det er en egen database, og at Nasjonalbiblioteket ikke har noe ansvar utover at det gjøres tilgjengelig, sier Moe Skarstein.

Ifølge informasjonssjef  Tonje Grave fikk Nasjonalbiblioteket i går tilsendt dokumentasjon fra Martin Schøyen om de gjeldende gjenstandene. Nasjonalbiblioteket skal nå undersøke opplysningene nøyere.

 

Kulturstrøm

  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters