Hopp til innhold

Kristus i Moss

Tanken er god, men utstillingen lider under at den mangler en klar avgrensning av den enormt omfattende tematikken.

Svanhild Heggedal

'Blå fugl' av Svanhild Heggedal er ett av verkene som stilles ut i 'On Trial: Christ 2012' i Moss.

Foto: Svanhild Heggedal/Galleri f15

On Trial: Christ 2012, Punkt Ø, Galleri F15, Moss til 9.9.

Mona Pahle Bjerke

Sommerens utstilling på Østfold fylkesgalleri: Punkt Ø på Galleri f 15 i Moss viser en utstilling med tittel «On Trial – Kristus 2012». I pressemeldingen hevdes det at det er en utstilling som fokuserer på Jesus Kristus og på religionens plass i samfunnet.

Man aktualiserer utstillingen i pressematerialet ved å påpeke at det eksisterer en rekke endetidsforestillinger knyttet til året 2012, slik det også knyttet seg slike til milleniumsskiftet. Utstillingen er en oppfølger til utstillingen «Kristus 2000» som gikk av stabelen samme sted.

En kontroversiell skikkelse

Uansett er vel dette knapt nok noe tema som egentlig trenger å aktualiseres, det er vel det vi trygt kan kalle et tidløst og allmenngyldig tema.

Marianne Bratteli

'Man. Aks' av Marianne Bratteli.

Foto: Marianne Bratteli/Galleri f15

Jesus Kristus er en spennende skikkelse fordi han er så kontroversiell og omstridt; noen har svært inderlig forhold til ham, andre stiller seg mer kritisk, og andre igjen har et direkte hatefullt forhold til ham, og hans mangfoldige virkningshistorie.

Men det de fleste vel kan enes om er at Kristus, enten man ser ham som lærer, gudssønn eller som kulturhistorisk fenomen, har satt varige spor i den vestlige bevissthet. Derfor synes jeg det i utgangspunktet er en svært god idé å se hva kunstnere i dag uttrykker knyttet til dette.

En håndfull norske samtidskunstnere

Utstillingen favner en håndfull norske samtidskunstnere, vi finner de mer veletablerte som Hilmar Fredriksen og Marianne Bratteli, og mer nyutdannede skikkelser som Tara Rolfsen og Oda Broch.

Line Wælgaard

'Barn uten mor' av Line Wælgaard.

Foto: Line Wælgaard/Galleri f15

Utstillingen er sterkt preget av at kuratoren har gitt kunstnerne veldig åpne rammer. Det er i liten grad slik at kunstnerne nærmer seg selve Kristusskikkelsen konkret. Man har snarere følt seg inn i noe subjektivt religiøs gjennom en abstrahert tilnærming.

Men referansene finnes der naturligvis, noen har kanskje et bibelsitat som tittel, mens andre har lånt et element fra et religiøst motiv. Jeg tror likevel neppe man som betrakter ville oppfattet dette som en utstilling om Kristus hvis man ikke var blitt fortalt at det var det.

Ellingsens Pieta

Ett unntak her er kunstneren Benjamin Ellingsen, som har bidratt med en ganske sterk Pietafremstilling. Dette er en meget spesiell skulptur. Ved første øyekast ser det ut som en gigantisk blomsterhaug, av bleke blomster, laget i et underlig plastskum eller silikonaktig materiale.

Thomas Hestvold

'Shatila' av Thomas Hestvold.

Foto: Thomas Hestvold/Galleri f15

Blomstene fremstår ikke levende og friske, men heller ikke som visne på vanlig måte, mer som om de er konservert, frosset eller tørket, slik at de har beholdt fargen. Inne i blomsterhavet ser vi Pietamotivet, den hvilende Kristus i Marias armer. Marias ansikt er et tomrom, en negativ form, og overflatebehandlingen her får en til å tenke på en fossil.

Jeg opplever dette som en kraftfull tematisering av det uthulte ved religionen i dag. Hvordan vi i vårt sekulariserte samfunn har tapt den inderlige gudstroen.

Vi har holdt fast ved den ytre formen, strukturen reisverket; sakramentene, katedralene, tradisjonene, men innholdet er borte. Det er noe dypt uhyggelig ved dette, som et skall eller en rest av noe som en gang var levende.

En alt for vid tematikk

Men tross noen gode enkeltverk kan jeg ikke si at dette er blitt en veldig god utstilling. Jeg opplever den helt og holdent knekker nakken på den enormt omfattende tematikken. Jesus Kristus er ikke ett tema, det er svært mange.

Og det er dessverre ofte slik at de omfattende utstillingene uten avgrensninger også blir vage, og paradoksalt nok fremstår som innholdsløse. Det er det som skjer i denne utstillingen.

Tanken er god

Det er litt synd at de ikke maktet å få mer ut av dette, for tanken er utvilsomt så god. Det religiøse er privatisert vekk fra det offentlige ordskiftet i Norge; vårt trosliv er noe vi ikke snakker om i utrengsmonn, det er vel rett og slett for sensitivt og personlig.

Men kanskje er det på tide at vi ser litt nærmere på denne fetisjerte, men også utskjelte snekkersønnen fra Nasareth. Men når vi gjør det sier det seg selv at vi må angripe et så implikasjonsrikt tema med et perspektiv med en klar vinkling, hvis vi ikke vet hva vi leter etter, finner vi heller ingenting.

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober