Tyske Horst Faas er mest kjent for sine sterke bilder fra Vietnamkrigen. Han har blitt omtalt som et geni, og sies å være en av de største krigsfotografene gjennom tidene.
Det var i Vietnam karrieren sa pang, da han under ekstremt vanskelige forhold dokumenterte store lidelser under blodbadet på 60-tallet.
Associated Press ansatte ham i 1956, og han fikk fort ryktet på seg for å være en perfeksjonist, og en urokkelig krigsfotograf.
– Jeg prøvde å få bildene mine på trykk hver eneste dag, og forsøkte hele tiden ligge foran konkurrentene med å ha bedre bilder. Jeg forsøkte ikke å gjøre noe stort, eller imponerende – bildene ble etterspurt og publisert fordi Vietnam var på forsidene år etter år, sa Faas i et intervju med BBC i 2007.
To ganger pulitzer-vinner
Faas ble belønnet to ganger med den gjeve pulitzer-prisen. Den første fikk han i 1962 for en serie bilder fra Vietnam, den andre fikk han i 1972 i for sine bilder fra konflikten i Bangladesh.
– Jeg levde fra dag til dag, fra hendelse til hendelse. Det var perfekt for en byråfotograf, sier Faas når han fortalte om årene i Vietnam til BBC.
Faas var fotoredaktør for AP i Vietnam fra 1962 til 1974, stasjonert i Saigon. Faas tok tusenvis av kontroversielle bilder fra krigen som sjokkerte amerikanske borgere, og satte hjertet i halsen på skeptiske redaktører.
Faas rekrutterte også unge talenter fra utlandet, og vietnamesiske frilansere, til å bli med i «Horst's Army» – en gruppe unge fotografer, som fikk låne Faas' egne kameraer, med beskjeden om å «komme tilbake med gode bilder».
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Et geni
Faas har et stort navn internasjonalt, og hylles av mediepersonligheter over hele verden.
– Jeg tror ikke noen andre fotografer oppholdt seg i Vietnam lenger enn ham. Ingen risikerte livet slik han gjorde, eller viste større hengivenhet til sitt arbeid og sine kolleger, sier New York TImes-journalist David Halberstam, som i en periode bodde sammen med Haas.
– Jeg ser på ham som intet mindre enn et geni, sier Halberstam.
Faas dekket også andre konflikter, blant annet i Bangladesh og i Kongo. I tillegg tok han bilder fra store sportsbegivenheter, som for eksempel sommer-OL i München i 1972.
Ble såret i krigen
I 1967 ble Faas såret av en rakettdrevet granat i Vietnam, og måtte senere sitte i rullestol i mange år.
– Vi måtte ikke gå langt. Krigen kom til oss. Den var rett ved siden av, sa Faas.
Han kunne ha blødd i hjel, hadde det ikke vært for en ung amerikansk soldat som klarte å stanse blødningen med det som var tilgjengelig. Da den amerikanske soldaten som reddet livet hans møtte Faas tjue år senere, sa han:
– Du var så grå i huden at jeg trodde du var fortapt.
– Den største fotojournalisten gjennom tidene
– Faas var en av de største i verden innenfor fotojournalistikk, og han fortalte om lidelser på en unik og bemerkelsesverdig måte, sier APs fotodirektør, Santiago Lyon i en pressemelding.
Faas sovnet stille inn i München torsdag 10 mai.
– En var et eksepsjonelt talent, både bak og foran kamera. Han vil bli dypt savnet av kolleger, spesielt Vietnam-generasjonen som dekket krigsherjingene sammen med ham, sier Lyon.