NRK Meny
Normal

Kongehuset klager Se og Hør inn for PFU

Kongefamilien klager Se og Hør inn for Pressens Faglige Utvalg, og vil ha klargjort om bladet har brutt god presseskikk.

Kongefamilien
Foto: Åserud, Lise / NTB scanpix

Hoffsjef Åge Grutle har i dag oversendt klagen til pressens eget klageorgan. Klagen gjelder i alt åtte nummer av Se og Hør, som har kommet ut over en periode på cirka åtte måneder.

Dette er første gang at Det norske kongehus på egen hånd klager pressen inn for PFU, bekrefter Slottets kommunikasjonssjef Marianne Hagen overfor NRK.no.

– Vi ønsker at PFU skal klargjøre i hvilken grad det mener at kongefamiliens medlemmer har rett til et privatliv, sier hun.

«Forfulgt Kronprinsessen»

Slottet viser til at Se og Hør har publisert mer enn 60 sider med bade- og feriebilder av kongefamilien på to private ferier. De mener at bladet har tatt bilder av barna gjennom gjerder inn på private eiendommer og forfulgt Kronprinsessen på fottur til avsidesliggende steder i India, skriver Slottet på sine hjemmesider.

De hevder at bildene som bladet har publisert i all hovedsak er tatt med telelinser eller skjult kamera uten at kongefamiliens medlemmer har vært klar over at de har blitt fotografert. Se og Hør har også publisert intervjuer gitt til andre medier og presentert dem som sine egne eksklusive saker, hevder de.

Kongehuset viser også til at det er viktig at barns privatliv vernes også i situasjoner hvor voksne familiemedlemmer er til stede.

Klagen kommer i kjølvannet av at kongehuset for litt over en måned siden rettet skarp kritikk mot de journalistiske metodene Se og Hør bruker til sine reportasjer.

– For oss handler ikke dette om hvorvidt sakene er hyggelige eller ei. For oss dreier dette seg om kongefamiliens rett til et privatliv, het det da i innlegget på Slottets hjemmesider.

Tidligere klager

Generalsekretær i Norsk Presseforbund, Per Edgar Kokkvold, sier til NRK.no at klagen tar opp i seg viktige prinsipielle sider rundt dekningen av kongehusets private sfære og når de må påregne å få være i fred fra pressen.

– De er jo den mest offentlige av alle norske familier, og uten oppmerksomhet rundt dem, vil institusjonen dø. Men også de har krav på et privatliv, sier Kokkvold.

Selv om dette er første gang kongehuset på eget initiativ klager pressen inn for PFU, har organet tidligere fått klager fra enkeltmedlemmer av kongehuset.

Prinsesse Märtha og Ari Behn klaget i 2006 Se og Hør inn for PFU i forbindelse med en billedreportasje hvor deres datter Maud Angelica figurerte. I tillegg har Märtha senere klaget Bergensavisen og Dagbladet inn for pressens klageorgan.

I tillegg har Kokkvold ved flere anledninger brukt initiativretten som generalsekretær i Presseforbundet til å klage medier inn for PFU – med Slottets velsignelse. Blant annet ble Dagbladet i 2000 klaget inn for PFU av Kokkvold etter å ha trykket et kyssebilde av kronprins Haakon og kronprinsesse Mette-Marit utenfor deres private hytte.

Det har ikke foreløpig ikke lyktes NRK.no å få en kommentar fra Se og Hørs sjefredaktør Ellen Arnstad. Men tidligere har hun forsvart bladets reportasjer, og mener at reportasjene fra badeferiene ligger innenfor de presseetiske normene.

Hun skriver i en tekstmelding til VG i ettermiddag at hun ber om respekt og forståelse for at deres kommentarer må komme i et grundig tilsvar direkte til utvalget og ikke gjennom mediene.