Av
ogPlateselskapsgiganten skal ha planer om å ikke fornye årskontrakten med Apples nettbutikk.
Dermed åpner Universal dørene for det som kan bli en intens kamp mellom den tradisjonelle musikkbransjen og de nye distribusjonskanalene på Internett.
Klart for musikkrig
Universal Music er ikke bare verdens største plateselskap, de har også noen av planetens aller største musikkstjerner i stallen. Men i framtida kan det bli umulig å laste ned låter av artister som Amy Winehouse, U2 og Gwen Stefani fra den største lovlige musikkdistributøren på Internett: Apples nettbutikk iTunes.
Redaktør i nettavisen digi.no, Einar Ryvarden, tror det vil bli mange harde tak i musikkbransjen i tiden som kommer.
- Her skal det kriges mye, og mange skal kjempe om makten.
Vil selv styre iTunes-tilbudet
Bakgrunnen er at det nå har blitt kjent at Universal ikke vil fornye kontrakten som gjør det mulig å kjøpe låter i iTunes. Plateselskapet vil heller forbeholde seg retten til å selge en og en artist til nettbutikken, slik at de kan sile ut de artistene de vil holde for seg selv.
Ryvarden kaller utspillet en alvorlig trussel for Apple.
- Det blir alvorlig når kundene kommer inn på iTunes og finner ut at mye av den musikken de ønsker ikke finnes i butikken. Siden det er Universal og de andre plateselskapene som faktisk lager innholdet, så har de også stor makt.
Også TV og film
Musikkbransjen har lenge klaget over at de ser for lite til pengene som Apple får inn for musikken. Dermed er det økonomi som ligger til grunn for den kommende kampen - en kamp som vil overføres også til andre bransjer, i følge digi.no-redaktøren.
- Dette er starten på en krig som kommer til å utkjempes også om TV og film. Alle bransjene er livredde for at Apple skal bli sittende igjen både med all makten og veldig mye av fortjenesten.
Slutt på like priser?
I iTunes' norske nettbutikk koster Amy Winehouse-låten "Rehab" 8 kroner. Det har vært en grunnleggende politikk for Apple at alle sanger og alle album skal koste det samme - uansett artist.
Nettopp dette har vært et stridstema mellom Apple og plateselskapene. Sistnevnte ønsker differensierte priser på musikken på iTunes, og dette kan være starten, mener Einar Ryvarden.
- Det er en del butikktaktikker vi er vant til fra andre branjser, der en blant annet ser at varer blir billigere jo eldre de blir. For eksempel kan en tenke seg at den mest populære musikken kan koste mer de første ukene.
- Ikke urimelig
Selv synes ikke Ryvarden at en slik differensiert prispolitikk ville være helt urimelig, og han er positiv til at Universal nå ser ut til å ville gå først ut i krigen.
- Det må nødvendigvis starte med det største plateselskapet. Det er de som sitter på mest makt og som har størst mulighet til å presse Apple.