Les også:
Amerikanske Warner Music Group og tyskeide Bertelsmann Media Group er på oppløpssiden i forhandlingene om en sammenslåing av de to globale plateselskapene. Allerede i slutten av september kan en avtale om sammenslåing være i havn, skriver Reuters.
Dårlige tider
Det er nedgangen i verdens platesalg som tvinger fram en sammenslåing. De to selskapene håper å kunne spare mellom 1,8 og 2,2 milliarder kroner i året på reduserte kostnader.
Så langt i år har Warner tjent bare 43 millioner kroner av en omsetning på 7,6 milliarder kroner. Den svake dollarkursen gjør at Warner har store valutagevinster på salg utenfor USA. Uten denne valutagevinsten ville musikkdivisjonen tapt 250 millioner kroner i årets første seks måneder.
For BMG slår den svake dollarkursen negativt ut. Det amerikanske markedet står for nesten halvparten av omsetningen, og inntektene herfra i første kvartal i år ble derfor svekket med 3,3 milliarder kroner på konsernnivå i forhold til samme periode i 2002.
Kan bli stoppet
Det største hinderet for en sammenslåing er ikke aksjonærer eller direktører, men konkurransemyndighetene i USA og i EU. På begge sider av atlanteren er man engstelige for at de fem multinasjonale plateselskapene skal få enda større markedsmakt. Derfor vil man med alle midler prøve å stanse et forsøk på å gjøre de fem multiene til fire.
To tidligere fusjonsforsøk har blitt stanset på denne måten. Første gang da Warner prøvde å svelge EMI, og deretter forsøket på å smelte sammen EMI og BMG. Nå er det altså en tredje kombinasjon av disse tre musikkselskapene som skal prøves.
Bare plater
De to selskapene håper på å få en bedre behandling, fordi det denne gangen bare er de to selskapenes plateselskaper som skal fusjonere, og ikke hele musikkforlagsdelene i AOL Warners og Bertelsmanns mediakonsern.
Etter at en eventuell sammenslåing blir vedtatt av de to selskapene kan myndighetene bruke så mye som åtte måneder på å behandle en søknad om sammenslåing.
I følge Reuters er selskapene innstilte på å måtte selge seg ut i noen markeder for å gjøre en fusjon spiselig for konkurransemyndighetene.
I dag har de to selskapene en samlet markedsandel som er så vidt mindre enn Universal, verdens største plateselskap.